Ibuprofen is een NSAID = Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drug.
Dat is een medicijn (drug) die tegen (anti) ontstekingen (inflammations) werkt en die geen (non) steroide (soort hormoon) is.

NSAID's zijn medicijnen die door middel van remming van het cyclooxygenase-eiwit (COX) de vorming van prostaglandinen in het lichaam remmen. Prostaglandines hebben een functie bij het voelen van pijn (ze stimuleren het pijngevoel), de verhoging van de lichaamstemperatuur (koorts) en zorgen ervoor dat bloedvaten open gaan staan (roodheid bij een ontsteking).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ibuprofen verhindert dat het pijnsignaal aan de hersenen doorgegeven wordt. Bovendien remt het ontstekingen, waardoor pijn, zwelling en roodheid verminderen.

Verder info

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij migraine, hoofdpijn en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose (versleten gewrichten), spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Het pijnstillende effect begint na een half tot één uur. Deze werking houdt ongeveer acht uur aan. De tabletten met vertraagde afgifte werken binnen twee tot drie uur. De werking houdt wel langer aan, namelijk ongeveer twaalf uur.