Wat is het verschil tussen en B-geheugencel en een T-geheugencel?

Ik weet dat een T-geheugencel zich bij een 2e infectie ontwikkeld tot T-helpercel, maar wat doet die precies?

En een B-geheugencel ontwikkeld zich bij een 2e infectie tot plasmacel, maar wat houd dat in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.4K

Antwoorden (1)

T-geheugencellen zijn witte-bloedcellen. De T-geheugencellen ontstaan uit de deling van de T-lymfocyten, nadat deze gekoppeld is aan een antigeen-presenterende cel. Ze worden gevormd bij de eerste infectie, bij een volgende infectie herkennen ze de antigeen, hierdoor wordt de afweerreactie sneller op gang gebracht.
Ze maken bij infectie nieuwe anti-stoffen aan. Hierdoor krijg je immuniteit

Een B-geheugencel (Memory B cell) is een B-cel-subtype dat gevormd wordt na een primaire infectie.
Bij de activatie van een B-cel door specifieke antigen-herkenning, start de proliferatie en differentiatie tot antilichaam-producerende plasmacellen. Daarnaast worden ook antigen-specifieke geheugencellen aangemaakt die pas later, bij een eventuele latere infectie van hetzelfde agens prolifereren tot nieuwe plasmacellen.
Deze niet-primaire respons vindt veel sneller plaats omdat onmiddellijk veel specifieke cellen (de zgn. somatische mutatie heeft reeds specifiekere receptoren geselecteerd).
Dit is tevens het voordeel van vaccinatie.