Ja, in zekere zin wel! Er zijn namelijk tweeslachtige dieren en dieren kunnen ook het gedrag van het andere geslacht nabootsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Genderdysforie is een gevoel van onbehagen over iemands biologische geslacht. Vaak gaat het samen met de wens om van het andere geslacht te willen zijn. De sterkte van dit gevoel kan verschillen en het kan ook verschillende vormen hebben.
Omdat we bij dieren deze gevoelens niet kunnen waarnemen kunnen we eigenlijk net van genderdysforie spreken, als er in het dierenrijk al zoiets bestaat als bewuste sociale identificatie dan kunnen we dat niet meten of aantonen.
Tegelijkertijd bestaan er wel genoeg dieren die vormen van transseksueel gedrag vertonen.
Bij de kousebandslang (garter snake) bijvoorbeeld, doen de mannetjes aan een vorm van 'crossdressing' die zo overtuigend is dat ze daadwerkelijk andere mannetjes kunnen overtuigen van hun vrouwelijkheid, compleet met het afgeven van feromonen.
Een kip kan in een groep kippen, bij gebrek aan haan, het gedrag en zelfs sommige lichamelijke eigenschappen overnemen van een haan. Deze kip-haan kan dan zelfs gaan kraaien en een vergrote kam krijgen.
De hyena is een pseudo-hermafrodiet, de vrouwtjes zijn uitgerust met een pseudo-penis en vertonen gedrag die sterk doet denken aan het gedrag van de mannetjes.
Dan zijn er nog vissen die daadwerkelijk van sexe kunnen veranderen, als er een school zalm is met enkel vrouwtjes zullen sommigen veranderen in mannetjes om de voortplanting te garanderen.
Er zijn nog veel vormen meer gender-bender te vinden in het dierenrijk en ook homoseksualiteit komt voor.

Het gevoel van onbehagen kunnen we dus niet aantonen, vanwege het feit dat we gevoelens van dieren überhaupt met moeite of eigenlijk niet kunnen aantonen.
Maar als je kijkt naar het gedrag van sommige dieren dan blijkt dat sommige soorten wel degelijk de behoefte voelen om zich voor te doen als een dier van een andere sekse, waaruit je zou kunnen concluderen dat ze wel degelijk genderdysforie kunnen hebben, maar je zou het dan beter transseksualiteit kunnen noemen.