Waarom is het effect van het drinken van alcohol in het vliegtuig sterker dan buiten het vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Heeft met druk op je lichaam te maken net als bij duikers of bergbeklimmers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De luchtdruk is in het vliegtuig natuurlijk hoger dan in de lucht buiten het vliegtuig (als je hoog zit) maar de druk is nog altijd ca 10% lager dan op de grond.

Dat heeft invloed op het effect van alcohol

Verder hebben alcohol en koffie een uitdrogend effect en de lucht in een vliegtuis is al VERSCHRIKKELIJK droog, dus ook zonder dat droog je uit als je de normale hoeveelheid vocht tot je neemt.

Door alcohol gaan je porien extra open staan en daarom droog je dus nog harder uit

alles bij elkaar genoeg om er bij pech behoorlijk last van te kunnen hebben

Zie stukje uit de (niet zo overzichtelijke ) link

"Drink echter geen of weinig caffeïne. Laat koffie, thee, cola en chocolade het liefst staan. Caffeine heeft een uitdrogend effect en zorgen bovendien voor een snellere hartslag, trillen en opwinding hetgeen een rustige vlucht niet bevordert.

Ook is het niet verstandig alcohol te drinken tijdens uw vlucht. De werking van alcohol is in de lucht 3 maal sterker dan op de grond. Ook alcohol heeft een uitdrogende werking. Tenslotte zijn ook koolzuurhoudende dranken af te raden, door de hoogte kan je een opgeblazen gevoel krijgen van het koolzuur."
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat koffie voor uitdroging zou zorgen is een hardnekkige mythe. Zie: http://www.medscape.com/viewarticle/559762_6
Door koffie kun je wel iets meer urine produceren maar het vocht in een kop koffie zelf compenseert die hoeveelheid in ruime mate.
Als je op de vleugel een biertje drinkt dan begrijp ik wel dat je het moeilijk vindt om netjes te blijven zitten, dat gaat binnen toch een stuk makkelijker lijkt me.