hoe zijn ze erachter gekomen dat honden kleurenblind zijn?

\\Geen Extra uitleg\\

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet kunnen vinden :O

Het beste antwoord

Honden zien wel degelijk kleuren , ze hebben -net als wij ook kegeltjes- echter is hun kleurbeleving anders.
Ze hebben wel veel meer staafjes , die veel lichtgevoeliger zijn dan kegeltjes en ze zien dus beter in het doeken dan wij.

Toegevoegd na 9 minuten:
doeken=donker.

Overigens schijnen wij mensen ook blauw indirect waar te nemen, dus niet via kegeltjes.
Een subtractief systeem zou het beeld van de rood- en groen gevoelige kegeltjes aftrekken van het beeld wat de staafjes leveren en zo berekenen dat alles wat er meer is dan groen en rood, als blauw waargenomen worden.

Daarbij valt overigens op dat onze ogen lang niet zo gevoelig zijn voor blauw als voor rood en groen en we in het donker wat blauwig waarnemen, een grap die in "' nachtscènes" van films ook vaak zien.

Het is daarom misschien te simpel om te stellen dat honden rood/groen niet goed onderscheiden, wat wel duidelijk is, dat ze kleuren totaal anders waarnemen dan wij, mogelijk zien ze kleuren die wij niet eens waar kunnen nemen.

Dan nog moet gezegd worden dat het gezichtvermogen van de hond minder goed zou zijn dan van ons, ze schijnen dichtbij niet zo goed te zien.
Daar staat een goede neus en superieur gehoor tegenover waardoor honden wat waarneming betreft ons volledig overklassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door onderzoek te doen.

Veel zoogdieren, waaronder honden, hebben maar 2 soorten kegeltjes in hun ogen. Hierdoor kunnen ze minder kleuren zien dan mensen.

Mensen hebben namelijk drie soorten kegeltjes en twee staafjes in hun netvlies. Door deze rood-gevoelige, groen-gevoelige en blauw-gevoelige kegeltjes kan je verschillende kleuren zien. Honden hebben maar twee soorten kegeltjes, en hierdoor zien ze dus minder kleuren.

Honden zijn vooral rood-groen kleurenblind. En omdat ze minder kleuren kunnen zien, letten ze meer op bewegingen en geur.