Waarvoor dienen die uiteinden van slangen die je ziet aan de voet van bomen?

Je ziet het vooral bij bomen in de berm: een of meerdere slangopeningen die in de grond verdijnen. Ik heb echter nog nooit gezien dat daar iet mee gedaan wordt. Is het voor watertoevoer in droge tijden? Voor pokon, groeihormonen, vitaminen of bestrijdingsmiddelen? Of is het om de wortels lucht te geven?
Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

Bij de aanplant van een boom wordt vaak gebruik gemaakt van een water- en luchtslang. Voor dit doel is een slang met gaten ontwikkeld, vergelijkbaar met een drainageslang, alleen de perforaties zijn groter. Hierdoor is deze slang de oplossing wanneer men een simpel bewaterings-/beluchtingssysteem rond de kluit van een boom wil leggen. Voor het wortelen (aanslaan) van de boom is het nl van belang dat er voldoende lucht in de grond aanwezig is omdat er anders een anaërobe situatie kan ontstaan die uiteindelijk afsterving van de boom tot gevolg heeft. De slang die meestal boven de grond uitsteekt blijkt echter, behalve lelijk om te zien, aantrekkelijk voor kinderen om te vullen met zand en steentjes, waardoor regelmatig de beluchtende werking verloren gaat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag er vanmiddag nog iemand graankorrels in gooien , die dacht dat er een diertje in huisde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucht stroomt niet zonder perspomp via die buis de grond in. Daarom -1, maar niet gegeven omdat je je best zo hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@WimHeitinga: " lucht in de grond pompen middels een perspomp???"

Andere antwoorden (3)

Om water te geven,in droge tijden,meestal gaat het om jonge aanplant waarvan de wortels nog niet diep genoeg zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heten draineerbuizen of draineerslangen. Ondanks die benaming, lijken ze mij bestemd voor luchttoevoer, ik zie inderdaad nooit iemand er wat ingooien.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zomaar een buis in de grond stoppen voegt niet veel lucht toe, toch? Of zit er aan de onderkant van de buis een heel netwerk van kleinere buisjes waardoor de lucht zich over een groter bodemvolume kan verspreiden?
Ze heten idd draineerbuizen,maar ze dienen o de boom te beluchten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gekkie. De gemeente of het onderhoudsbedrijf pompt water uit een naburige sloot in een tank achter een tractor en spuit dat vervlgens in de slangen. Bomen hebben geen longen op hun wortels. Waarom klopt beluchting niet? Lucht stroomt niet zonder perspomp via die buis de grond in.