Waarom hoor je in het najaar geen vogeltjes meer?

in het voorjaar is het een drukte van jewelste met de vogelgeluiden. heel gezellig maar waarom hoor je hoogzomer en najaar niks meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

In het voorjaar moet er een vrouwtje/mannetje gevonden worden, een gebied afgebakend worden, een nestje gebouwd worden, gepaard worden en eitjes gelegd worden.
Een spannende en leuke tijd voor de vogeltjes lijkt me.
In het najaar en winter is het maar een troosteloze tijd, tijdens welke de mens ook binnen blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort ze nog wel hoor, alleen wat minder druk en hard.
Hang maar eens wat voer voor ze op of zet een voedertafel neer dan zul je verbaasd zijn over de aantallen en het geluid wat er no vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het jammer dat er geen geluid weer gegeven kan worden.

Ja de vogels fluiten ook in het najaar enkel doen ze dat nog alleen voor het afbakenen van het territorium en niet meer om indruk te maken op de andere sekse.

Het fluiten van de vogels is dan meer gesitueerd in het buitengebied dan in bewoonde gebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogeltjes zijn maar vreemde vliegwezentjes.
In het voorjaar fluiten ze hun keeltje schor, om maar bij de vrouwtjes op te vallen.
Daarna zijn ze wat stiller, omdat ze met een takje in hun bek, om hun nestje te maken, moeilijk kunnen fluiten.
Is alles klaar en zijn de vergunningen rond, dan komen de eitjes en begint het broeden.
Pa lief, gaat naar de hoogste boomtop en roept naar alle kanten, soms hele dagen lang,,,,,,,, weg wezen hier, dit is onze plek, weg wezen, weg wezen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dat verstaan de mensen beneden hun, als een vrolijk fluiten van de lieve vogeltjes.
Maar als de eitjes uit zijn, is het voor de ouders dagenlang voedsel halen, dus even geen gefluit meer.
Inmiddels zijn de jongen nu ook bijna volwassen en heeft het fluiten geen zin meer.
Zo nu en dan hoor je nog wat, maar dat is meer zo van,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, waar zit je lief?,,,,,,,,,,,,,,,,
Het is nu dan ook een fluitje van niets.