zijn er ook bloemen die stinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
11.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is een bloem die ruikt naar rottend vlees. Maar of je dat vindt stinken weet ik natuurlijk niet.

Het beste antwoord

ja de Amorphophallus titanum

Deze bloeit in de hortus botanicus in Leiden maar eens in de zoveel tijd. De bloem stinkt maar vliegen bijvoorbeeld vinden het een onweerstaanbare lucht. 'Beauty is in the eyes of the beholder' maar ook 'smell is in the nose of the beholder' zeg ik dan maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

denk dat dat heel persoonlijk is
maar er zijn zeker bloemen die stinken
een bekende huis tuin keuken bloem zoals de chrysant vind ik akelig stinken bijv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger hadden wij altijd ouderwetse muurbloemen,althans zo noemden wij deze.
Ze stonken echt,maar waren wel mooi om te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Pruts de HUERNIA ZEBRINA is echt niet om te harden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stinkende Gouwe Hij heet niet voor niets zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, de Amorphophallus titanum oftewel de 'penisplant' verspreid een heel onaangename lucht als hij bloeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt. De stank is voornamelijk om bepaalde insecten aan te trekken. Zoals lelies en orchideeën vlinders e.d. aantrekt, trekken 'stinkende' planten vliegen aan. Ze verspreiden de geur van rottend vlees, en daar komen hun geliefde pollenverspreiders op af....
Grappig he?
Lelies.. getver wat stinken die en ze geven nog af ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geur van lelie's: heeeeeeerlijk. Zo zoet, bijna bedwelmend. Jammer dat ze daar nog geen parfum van hebben kunnen maken. Smaken of liever gezegd geuren verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik vind lelies ook niet lekker ruiken, idd smaken verschillen! groetjes!
paardrnbloemen werden ook pisbloemen genoemd, zal ook wel een reden hebben
13 jaar geleden
De keizerskroon, ook wel stinklelie genoemd.

Het geslacht Fritillaria omvat ongeveer honderd soorten. Een 25 tal soorten wordt in Nederland commercieel geteeld, voornamelijk voor het gebruik in de tuin en in toenemende mate als potplant.

De keizerskroon (Fritillaria imperialis L.), wordt al meer dan 4 eeuwen in Nederland geteeld. De Leidse Hortus had in 1580 al een keizerskroon in zijn collectie. In een oude catalogus rond 1850 werden wel 50 verschillende cultivars aangeboden. Nu worden er nog zo’n 5 cultivars op grotere schaal geteeld (de oranjerode cultivars: 'Aurora', 'Rubra', 'Rubra maxima', 'Premier' en de gele 'Lutea') en een 7 tal cultivars op kleinere schaal.

De keizerskroon wordt ook wel stinklelie genoemd. De geur van de keizerskroon is erg sterk. Enkele bollen hier en daar in de tuin wordt vaak aangeprezen als een goed afweermiddel tegen ratten en mollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De konjakplant stinkt verschrikkelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paardenbloemen.
hyacint
vlinderstruik
madeliefjes.

smaken verschillen.
in het verleden behaalde resultaten tot stank bieden geen garantie voor de toekomst.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stinkertjes (Of Afrikaantjes)

Deze hierboven beschreven heb ik zelf gezien in de Brusselse Botanische tuinen. Bloeit maar heek kort : maar heeft een lijkgeur...walgelijk.
Het is tevens de grootste bloem ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, margrieten, Die stinken naar zweetvoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ribes bloeit stinkt ie naar kattepis, de brem vind ik ook stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook valeriaan ruikt naar kattepis. Katten zijn gek op de plant. En de phlox ruikt naar zoete urine.
Beide vind ik lekker ruiken, maar ach, zal wel aan mij liggen want bijna alle hiervoor genoemde bloemen vind ik lekker ruiken (m.u.v. die tropische bloemen, die heb ik nooit geroken).
De geur van jasmijn heeft een beetje poep-geur. Maar ook vleugjes daarvan zijn lekker.
Stinken lijkt me subjectief.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stinken is zeker objectief, ik gruw van de lucht van lelies en jasmijn vind ik alleen flink in de verte te harden. Zodra bloemen erg zoet met een tikje wee ruiken vind ik het niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tropen groeien bloemen van een meter doorsnede die stinken naar rotte vis. Vliegen houden van rotte vis en komen er op af. Ze gaan de bloem in en krijgen een lading stuifmeel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geraniums!