Wat is de oorzaak dat glucose ipv vetten primair gebruikt worden in de energiefabriekjes van onze cellen?

Vetten blijken veel meer energie te bevatten dan suikers. Maar waarom worden dan juist suikers gebruikt in de mitochondrien terwijl vet wordt opgeslagen. Is daar een evolutionaire reden voor? Is vet bijv. veel makkelijker op te slaan dan glucose als reserve; maar anderzijds hoef je minder te eten als vet zou volstaan, en dat bespaart ook weer energie.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
glucose is makkelijker af te breken volgens mij
tinus1969
8 jaar geleden
De vraag klopt niet; de mitochondrien gebruiken geen glucose maar acetyl-CoA. Acetyl-CoA kan van zowel glucose als vet worden gemaakt. Energie wordt opgeslagen als vet , omdat vet veel energiedichter is, en dus minder opslagruimte inneemt. Maar daarvoor maakt het niet uit of die energie in eerste instantie als vet of suiker is geconsumeerd. Suiker kan moeiteloos worden omgezet in vet (door het eerst af te breken to acetyl-CoA waarna er vet wordt gemaakt van die acetyl-CoA). http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_synthesis

Het beste antwoord

Suikers zijn makkelijker, sneller en in minderstappen om te zetten in energie dan vetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Natuurlijk, even niet aan gedacht.
tinus1969
8 jaar geleden
Het antwoord klopt niet, omdat suiker in MEER stappen omgezet moet worden . Overigens klopt de vraag ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
De catabolische route van glucose heeft inderdaad meer stappen dan die van vetten, maar is wel degelijk sneller, zeker de anaërobische route, die ook veel korter is.
Overigens, glucose circuleert vrij in bloed en is snel en direct toegankelijk voor elk cel, terwijl het mobiliseren van vet uit adipocyten tijd en energie kost. @iHave
Hoewel je antwoord niet 100% goed was, van mij toch een compensatie + (^_^)
tinus1969
8 jaar geleden
@Gavi71, je hele antwoord zit vol met rammelende aannames.
1. De anaerobe route wordt juist gebruikt als er geen zuurstof is (en de mitochondriën dus geen ATP kunnen produceren want die hebben zuurstof nodig).
2. Vet circuleert ook in het bloed en is ook opgeslagen in de spiercellen; het is net zo makkelijk te mobiliseren.
3, Nogmaals, het hele uitgangspunt van de vraag is fout, want mitochondriën gebruiken geen suiker maar acetyl-CoA.
tinus1969
8 jaar geleden
@Gabi71 natuurlijk :-)