Ja, in principe wordt een rups altijd een vlinder, een rups is namelijk de larve van een vlinder. Dus net zoals een larve van een mug altijd een mug wordt, wordt een larve van een vlinder altijd een vlinder.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk als de rups voortijdig wordt opgegeten door een vogel, dan wordt hij geen vlinder meer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ijs en weder dienende, komt er een vlinder of mot uit.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een dichterlijke omschrijving, ik had nog nooit van de uitdrukking 'ijs en weder dienende' gehoord, die ga ik onthouden! Overigens vallen motten gewoon onder de vlinders.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik gebruik wel vaker archaische uitdrukkingen, ze dekken vaak zo goed de lading .
zo noem ik mijn katten vaak het gespuis :) daar zat ik eigenlijk over in twijfel, of motten ook vlinders waren, bedankt!
Gezien het feit dat deze vraag in de category Computers & Internet wordt gesteld:

Ik ken in de digitale wereld verscheidene diersoorten, zoals wormen, virussen, trojan horses (paarden), bugs (kevers) en degene die het dichtst in de buurt van "rups" komt, de crawler. Dat laatste is een programma dat door onder andere zoekmachines wordt gebruikt om websites af te speuren naar informatie die geindexeerd kan worden voor zoekresultaten.

Bij mijn weten wordt een crawler nooit iets anders dan een crawler. Mijns inziens is het voor deze categorie toepasselijke antwoord op je vraag dus: "Nee, niet iedere rups wordt een vlinder. Sommige blijven gewoon kruipen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morana heeft natuurlijk gelijk, dat sommige rupsen nooit vlinder worden, omdat ze opgegeten worden door een vogel. Maar er zijn nog meer redenen waarom ze het niet halen:
- schimmels
- sluipwespen die eitjes in de rups leggen, waardoor er een sluipwesp uit de pop komt in plaats van een vlinder
- soms hebben ze een hormonale afwijking waardoor ze niet verpoppen, maar rups blijven en zich uiteindelijk doodgroeien (wordt gebruikt in de biologische bestrijding)
De meeste vlinders leggen honderden eitjes en daar komen uiteindelijk maar een paar vlinders uit.

Een heel ander verhaal is "wat is een rups". Strikt genomen is een rups de larve van een vlinder (NB: je hebt dagvlinders, nachtvlinders en microvlinders, die heel verschillende rupsen kunnen hebben), maar er zijn "rupsen" die er heel veel op lijken, maar die de larven zijn van (blad)wespen, ze hebben een paar pootjes meer en hebben een iets ander oog, maar verder is er niet veel verschil. Verder hebben veel andere kruipsels in de volksmond de naam "rups", maar dit zijn larven van vliegen (vaak in fruit, en "maden"), kevers (vaak op de grond, en bijvoorbeeld "meelwormen"), langpootmuggen ("emelten" in het gras) enz.

Op de site van de Vlinderstichting kun je het nodige vinden over rupsen.