Hoe kunnen dieren overleven op duizenden meters diep?

Het is ze weer gelukt om nog steeds nieuwe diersoorten te ontdekken, nu in de diepzee.
Maar liefst 17650 nieuwe tot nog toe onbekende soorten.
Maar hoe kunnen die het nu overleven zonder verpletterd te worden door een inmense druk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar heb het met verbazing op tv gezien. Een wonderlijke wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al langer bekend dat er op vele kilometers diepte dieren leven. Het enig nieuwe is, dat er nu nog wat meer soorten zijn ontdekt. Maar dát er leven is op die diepte, is niets nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst weet het antwoord wel hoor:)..maar wilt gewoon weten of wij het ook weten.

Het beste antwoord

Het antwoord is verbluffend simpel: als de druk aan de binnenzijde en buitenzijde van het beestje gelijk is, dan blijft ie heel. Meenemen naar boven en..... boem! Kapot. Explosie.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw!snel hoor antwoordman+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben dus een geweldige overdruk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ze hebben dezelfde druk als de omgeving. Net als wij hier op aarde: wij hebben ook 1 atmosfeer druk in onze bloedvaten. Breng ons naar de ruimte, en ons bloed zal gaan koken, doordat er dan 1 atmosfeer overdruk in ons bloed zal zijn. Diepzeewezens hebben pas overdruk als je ze naar boven haalt. Net zoals wij last krijgen van overdruk (in de oren) als we in een vliegtuig opstijgen.
AWM
14 jaar geleden
Dat is een relatief begrip Ed. Hun interne dichtheid is gelijk aan hun omgeving. Pas als je ze meeneemt naar boven, hebben ze een 'overdruk'. Vandaar de appelmoes die je overhoudt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*legt z'n bord met patat en appelmoes weg* Leuk! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwe kennis voor mij +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms vang is vis in 30 m diep water, als deze vis (steenbolk) boven komt dan puilen zijn ogen er uit en gaan bijna direct dood, dat is dus het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig antwoord, bedankt.

Andere antwoorden (4)

Ik vind dit zo'n prachtige wonderlijke ontdekking.
Het moet met de verdeling van de druk te maken hebben denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al wat foto's gezien, alsof ze van een andere planeet komen, geweldig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, geweldig he, die foto's. En dan ook het verhaal erbij dat er kwallen zijn die zo groot zijn als walvissen.
Ik zou er wat voor over hebben omdat van heel dichtbij te kunnen zien, het ziet er echt sprookjesachig en surrealistisch uit!
Die dieren zijn bijna geheel opgebouwd uit vaste stof en water. Wij zoogdieren hebben een grote hoeveelheid gas in ons lichaam.
Daar zit het verschil..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn zo ontworpen dat ze in die diepzee te kunnen overleven...!
gewoon schepping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de juisten antwoorden hierboven gegeven dat en de druk in het lichaam van de dieren op die diepte gelijk is aan de druk buiten EN dat het gehalte aan met gas gevulde delen lager is, is er voor overleven natuurlijk eten nodig.

Dieren op grotere diepte kunnen niet van planten leven:Er zijn vrijwel geen planten die op meer dan 30 meter diepte nog kunnen leven, en op 100 meter diepte stopt fotosynthese gewoon (Geen licht van de juiste frequentie). Daarom leven dieren op groite diepte van:

- Dode dieren en planten die naar dieper water zakken. Er is een continue regen van organisch materiaal uit de bovenste 30 meter naar de diepzee. Met hierbij af en toe een treat van grote vissen en walvissen. Aaseters dus
- Chemosynthese: Het gebruik van chemische reacties anders dan licht gebaseerd om C te binden