Waarom groeit mijn tuinkers niet als ik er suiker water bij doe inplaats van normaal water?

Wij moesten op school een proef doen met suikerwater en tuinkers. Waarom groeit een plant niet Als je er suikerwater bij gooit? Ik kan er niks op Wikipedia van vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.8K

Antwoorden (3)

Een plant kan niet tegen sacharose(suiker) omdat hierdoor de fotosynthese verstoord word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plant heeft geen suiker nodig. Door suiker met water te mengen kan hij het water waarschijnlijk niet opnemen omdat hij het suiker dan ook binnen krijgt en zoals hierboven al is gezegt dat een plant niet tegen suiker kan..

Een plant maakt zijn eigen 'suiker' (glucose) door fotosynthese.. Voor fotosynthese is water nodig. Door fotosynthese groeit de plant. Als de plant geen water binnenkrijgt, kan hij ook niet groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat een plant geen suiker nodig heeft, maar dat is niet de reden dat de tuinkers niet groeit. Het komt omdat de osmotische waarde van het suikerwater te hoog is, zodat de tuinkers geen water kan opnemen.