bestaan er oppervlaktes zo glad dat een vlieg er niet op kan lopen op zijn kop?

vliegen heb ik overal op op zn kop zien lopen
ik weet dat ze haartjes aan hun poten hebben die daarmee te maken hebben
maar waar hechten die haartjes zich aan op de meest glade oppervlaktes?
zijn er oppervlaktes waarbij die voor een vlieg niet lukt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Op teflon (anti-aanbaklaag).

Toegevoegd na 4 minuten:
En die hechting heeft overigens te maken met van der Waals krachten. Kleine krachten tussen moleculen die op zich zelf weinig voorstellen maar in grote getallen toch voldoende is voor het vliegje om niet te vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Niets kan blijven staan op "quantum stabilized atom mirror" zelfs atomen glijden er vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Behalve bovengenoemde is er een oppervlak bestaande uit minuscule kleine naaldjes. Deze geven geen houvast waardoor alles er van afglijdt.