Waarom ging men er eerst vanuit dat de erfelijke code niet in DNA, maar in eiwit zat verborgen?

in: Biologie
515
Ik heb nog nooit gehoord dat ze dat dachten? Waar heb je dat vandaan
dat had ik op school ooit gehoord, ze hadden toen alleen niet uitgelegd waarom
Nou, ik heb genetica gehad toen ik geneeskunde studeerde, maar daar heb ik die bewering nooit voorbij horen komen hoor, dus ik zou twijfelen aan de bewering van je docent, of misschien heb je ergens toch iets verkeerd begrepen?
Wat wel zo is: wat DNA veel doet, is het coderen voor eiwitten. Oftewel, eiwitten worden in de cel samengesteld op basis van de genetische code op het DNA. Eiwitten bestaan ook uit losse stukjes, aminozuren, en aminozuren hebben elk weer hun eigen genetische code.
Eiwitten op hun beurt beinvloeden weer het gedrag van de cel.
Het zou dus in principe wel kunnen dat microbiologen (of hoe dat in vorige eeuwen heette), eerder eiwitten ontdekten dan DNA, en ook de werking van eiwitten in de cel.
Ik heb deze bewering ook ooit eens gehoord,wel al zeer lang geleden,op tv of zo.
De reden voor deze aanname zou dan zijn geweest dat het zou samenhangen met de witte bloedlichaampjes en deze laatste verzorgen dan weer het immuunsysteem en de afweer tegen ziektes.
Dus namens ze maar aan dat daar ergens ivm de eiwitten ook wel de erfelijke DNA code zou kunnen zitten.
Al geloofde ik dit toen niet,terrecht zo blijkt.

Omdat ze dachten dat DNA te simpel was om een heel organisme uit te laten groeien. DNA bestaat alleen maar uit atcg. En eiwitten zien er veel complexer uit dus daarom dachten ze dat daarom de eiwitten de code van het leven moesten bevatten.

"Onderzoek naar eiwitten en hun eigenschappen begon omstreeks 1800 wanneer wetenschappers de eerste sporen ontdekten van een op dat moment onbekende klasse organische verbindingen. Sindsdien is de kennis er enorm op vooruitgegaan en is het besef gegroeid dat deze verbindingen onmisbaar zijn voor zowat alle levensprocessen." ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Proteïne)

In deze passage - andere site - zegt men inderdaad wat jij op school hebt gehoord: "Lange tijd dacht men dat de erfelijke code wel in die belangrijke eiwitten moest zitten, totdat eenduidig werd vastgesteld dat DNA de erfelijke drager was en dat genen uit DNA bestonden." http://www.100jaarfarmacologie.nl/educatie/proteomics.html

Totdat het volgende gebeurde: "De basisregels van de genetica - hoe organismen eigenschappen aan hun nakomelingen doorgeven - werden in de negentiende eeuw het eerst ontdekt door Gregor Mendel wiens werk rond 1900 bekend werd" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetica#Mendel_en_.22klassieke.22_genetica)

Kortom mijn antwoord: Ik denk dat wetenschappers op basis van het belang dat die eiwitten hadden, zie 1e link, de vooronderstelling hebben aangenomen, dat daar de code in zou moeten zitten. Maar dat is míjn veronderstelling, misschien dat er een nóg specifiekere reden voor was.
DNA is opgebouwd uit 4 verschillende nucleotiden.
Eiwitten zijn opgebouwd uit zo'n 20 verschillende aminozuren.
Stel je voor dat je een geheime code maakt ****.
Als op elk van die sterretjes de letters ABCD mogen staan heb je veel minder mogelijkheden dan wanneer op elk sterretje de letters A t/m T mogen staan.
Dus een eiwit leek de voorkeur te hebben voor het opslaan van genetische informatie.