Tot hoe lang gaan artsen met reanimeren voordat zij een verklaring voor de dood afgeven?

Bijv. Michael Jackson leek al 'dood' met de ambulance naar het ziekenhuis. Wanneer besluit men na zoveel reanimatie pogingen (hoe lang gaat arts door?) voordat bekend wordt gemaakt dat iemand echt dood is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
18.4K

Het beste antwoord

Dat hangt af van de omstandigheden en wie het is (dit laatste speelt in Nederland waarschijnlijk geen rol)
Hoe langer de reanimatie duurt, hoe kleiner de kans op succes EN wanneer het pas na veel pogingen toch mocht lukken, hoe groter de schade aan m.n. de hersenen.
Zo heb ik te maken gehad met een bevriende drogist, een allerhartelijkste en sociale man, is zijn (rustige winkel heeft hij een hartaanval genad en is pas laat gevonden.
Hij was zeer gezond en -ondanks de lange tijd tussen hartaanval en reanimatie , overleefde hij.
Daarna wist hij NIETS meer uit zijn verleden, zelfs niet wie hij was, wie zijn vrouw en kinderen waren enz.
Hij kom wel praten en ook wel logisch denken , maar zijn geheugen was "gewist " leek het wel.
Je kunt je voorstellen dat de arts die de leiding heeft veel tegen elkaar af moet wegen.
Dooranimeren als een blind paard en een vegeterede patient er aan overhouden, draagt niet bij tot de levensvreugde van de patient zelf.
Op grond van veel kennis en ervaring moet men duys ook rekening houden, dat het resultaat van de geslaagde reanimatie wel eens iets kan zijn wat je je ergste vijand niet toewenst.
Vandaar dat artsen ook scherp voor ogen houden dat
de patient in zijn gehele beleving blij kan zijn met het resultaat.
Daarom wordt er nauwkeurig geinformeerd hoe de patient aangetroffen is, zijn temperatuur en hoelang hij zonder reanimatie geweest is.
Dit zijn moeilijke maar wel objectiveerbare beslissingen.
Wanneer men geen inzicht heeft, gaat men ver EN probeert inzicht te krijgen in het neurologisch gebeuren.
Het heeft dan geen zin en er is ook geen tijd voor om een eeg te maken.
Ga er maar van uit dat de artsen maar een doel hebben, uit een situatie van "dood " een zinnig leven te redden.
Vandaar al die drukte om een AED, direct beginnen met basale reanimatie en binnen 6 minuten de eerste defibrilatiepoging met een AED zet de patient zeer op winst, al duurt her wat langer tot de ambulance komt.
Dus doorgaan en doen wat je zou willen dat een ander voor jou zou doen als de zaak omgekeerd zou zijn.
In noodgevallen lijkt 6 minuten lang en misschien moet de reanimatie overgenomen worden of met twee mensen uitgevoerd worden. Dus zijn er eigenlijk drie mensen nodig, twee die gaan reanimeren en een die als de donder 112 belt. Het is lastig in je eentje te reanimeren en te bellen, tijdens het bellen kun je dan immers niet reanimeren..
Bellen kan echter iedereen, reanimeren niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hangt van veel dingen af. Als ze iemand bijvoorbeeld uit het ijs halen, gaan ze langer door, omdat door de koude je lichaam langer zonder zuurstof kan.

In het geval van Michael Jackson, blijven ze waarschijnlijk reanimeren omdat ze hem anders niet met een ambulance mogen vervoeren. (hoewel er misschien nog wel een kans voor hem was)
Een dode mag alleen maar met een lijkwagen vervoerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artsen mogen zelfstandig beslissen op grond van medische redenen om een reanimatie niet te
starten of te stoppen. De arts kan een dergelijke beslissing nemen als hij in deze bekwaam is
en op de hoogte is van de achtergrond van de patiënt. De ambulanceverpleegkundige neemt
bij de besluitvorming over niet starten of stoppen van een reanimatie een speciale positie in.
De bevoegdheid daartoe, die mede stoelt op de bekwaamheid van de desbetreffende
ambulanceverpleegkundige, wordt vastgesteld door de medisch manager ambulancezorg van
de ambulancedienst. Bij de uitoefening van de bevoegdheid dient het vigerende landelijk
protocol ambulancezorg te worden gevolgd. Leekhulpverleners zijn, met een enkele
uitzondering (zie hoofdstuk I), niet bevoegd om over het niet starten en over het stoppen van
reanimatie te beslissen, ook al hebben zij een reanimatietraining gehad.