Zijn er ook hondenrassen di van de vos afstammen? Want de meeste volgensmij VAn de wolf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (2)

ik vermoed van niet.
vossen vallen welliswaar onder de hondachtigen, maar hond en vos zijn twee verschillende soorten, die zich niet kunnen voortplanten.
hond en wolf lukt dit wel, dus die staan genetisch gezien veel dichter bij elkaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nee, ze zijn wel familie en beiden hondachtigen (Canidae)
maar alle honden zijn een ondersoort van van het geslacht Canis terwijl vossen uit meerdere andere geslachten voortkomen.
Op de wikipedia pagina hieronder kun je de indeling van de familie Canidae zien.

Er zijn ook een aantal duidelijke verschillen. De vos heeft net als een poes een spleetvormige pupil, de hond een ronde.
De hond is een typisch roedeldier, dat graag in groepen jaagt. Een vos gaat daarentegen het liefst in zijn
eentje op pad, ook al gebeurt het 's winters wel eens dat meerdere vossen samen op jacht trekken.
Er zijn ook overeenkomsten. Net als een hond heeft een vos zweetklieren in de mond en in de voetzolen. Het hijgen dient voornamelijk om af te koelen. De vos kwispelt als een hond.