Wat is de meest logische verklaring voor de Cambrische explosie?

Met de Cambrische explosie wordt het ontstaan aangeduid van veel nieuwe bouwplannen in het dierenrijk tijdens het Cambrium (542-488 miljoen jaar geleden). Het wordt soms ook de Oerknal van het leven genoemd. Sindsdien hebben de organismen op aarde pantsers en er worden duizenden keren zoveel fossielen uit die tijd dan daarvoor gevonden. Er zijn meerdere verklaringen met een plausibel verhaal.

Mijn meest logische verklaring is dat er van voor die tijd nog geen fossielen met ogen zijn gevonden.
In het Cambrium is dat bijna uitsluitend het geval. Door een mutatie is het zicht ontstaan, wat door de natuurlijke selectie zich ontwikkelde. En door het zicht is de voortplanting logischerwijs enorm gestegen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

ecologische innovatie