Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat er woorden uit je mond komen als je die opent en spreekt? Wat is 'spreken' wetenschappelijk gezien eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
799

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Trillingen van lucht door de larynx en de keel en mond gemaakt... En wij zijn in staat de door de spreker gecodeerde trillingen weer snel te decoderen zodat we de begrippen eruit kunnen filteren...

Bedoelde je zoiets als ik hierboven schetste...

Toegevoegd na 9 minuten:
De spreker codeert het en de luisteraar decodeert het...
We kunnen dat omdat we jarenlang daarin getraint zijn...

Waarom kun je geen Swahili verstaan? Gewoon omdat je die codes niet kent, niet om het te coderen in wat je zegt en te decoderen uit wat je hoort... Maar het zijn en blijven gewoon trillingen van lucht...

Toegevoegd na 21 minuten:
Trillingen kun je niet zien, dat is bewegende lucht, dat is alles, je kunt wel die trillingen opnemen met een opname-apparaat, bijvoorbeeld een computer en opslaan als wav-file... Als je dan naar die wav-file gaat kijken in de visuele zin dan zie je... Juist ja trillingen... moet ik ook nog uitleggen hoe de trillingen door de lucht gaan, logitudinale trillingen, dus de bewegingsrichting is gelijk aan de propagatierichting... Maar zo ver zou je niet willen gaan denk ik...

Je kunt overal over nadenken, ook over trillingen, maar dat is niet interessant, het gaat allemaal zeer snel, praten en luisteren gaat supersnel... Je kunt het vergelijken als met een radio... De zender maakt daar ook trillingen, maar dan ultrasonoor, zeer hoge (snelle) trillingen dus en jij vangt ze met jouw radio op en die maakt er dan weer auditieve (hoorbare) trillingen van...

Zelfs kleuren en licht zijn trillingen, maar dan nog veel sneller..
In feite is alles wat er bestaat trillingen, alleen maar trilling... Massa is meer trilling dan dat het wat weegt...

Maar dan drijf ik weer af...

zover zo goed?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bedoelde ik. Maar hoe worden die trillingen dan gevormd? Kun je eigenlijk nadenken over die trillingen, weten wij hoe zo een trilling 'eruitziet'?

Andere antwoorden (3)

Je hersenen laten je stembanden trillen zodat er klanken uitkomen waarvan een ander geleerd heeft er een bepaalde interpretatie aan te koppelen, ze te herkennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site vind ik het heel goed verwoord. Misschien heb je er wat aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de informatiewetenschappen is spreken een communicatieproces. Hierbij wordt betekenis gecodeerd als taal, verzonden via trillingen in de lucht veroorzaakt door stembanden, die weer ontvangen via een oor, en dat signaal teruggedecodeerd naar een betekenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding