Heeft een kwal een functie in de zee?

Zo ja, wat is deze functie dan?

in: Biologie

Een kwal heeft een plaats in het ecosysteem, zoals elk beest. Een kwal eet visjes en kreeftjes en dient als voedsel voor onder andere tonijnen, haaien en zeeschildpadden. Zonder de kwal zou het ecosysteem verstoord zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld heel veel kreeftjes komen omdat ze minder worden gegeten, waardoor het ecosysteem nog verder verstoord wordt, etc.
heel goed en compleet antwoord in weinig woorden!
+je van mij

Een kwal eet vissen en plankton zijn functie is dus het in stand houden van het hele eco systeem. Als er geen kwallen zouden zijn zou er een overschot aan vissen en plsnkton komen.
Kwallen zijn goed voor de zee, omdat ze met hun bewegingen voedingsstoffen, warmte en chemische stoffen door het water roeren. Wetenschappers bekeken met groene kleurstof de mengkwaliteiten van de kwallen en waren verbaasd, zo schrijven ze in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Meer dan vijftig jaar geleden ontdekte Charles Darwin, de kleinzoon van de beroemde wetenschapper, dat kwallen in zee roeren. Sindsdien is er altijd discussie geweest over het nut van de activiteiten die kwallen ontplooien.
Elke soort kwal heeft een functie in het ecosysteem, maar het woord nut heeft alleen een economische betekenis. In die zin zijn kwallen en ribkwallen over het algemeen schadelijk. Op sommige visgronden zijn soms bijna alleen kwallen te vinden en het kan voor zwemmers heel vervelend of zelfs dodelijk zijn als er kwallen onder de kust komen. Aangezien ecosystemen zeer complex zijn is het eigenlijk onmogelijk te zeggen wat voor verschuivingen er zullen optreden als alle kwallen zouden ontbreken. Het is zoiets als een maaatschappij zonder timmermannen, moeilijk te zeggen wat de veranderingen precies zullen zijn.