Het korte antwoord is "evolutie"! Dan nu het lange.

Het is normaal voor zoogdieren dat haar tot een bepaalde lengte groeit en dan stopt. Het voordeel voor de meeste dieren mag duidelijk zijn: zou hun haar langer groeien, dan zouden ze erover struikelen. Doorlopend groeien van het menselijk haar is inderdaad een interessante uitzondering die moet zijn begonnen met een mutatie. Maar waarom is het gebleven?

Dat mensen op hun achterbenen lopen zal hebben bijgedragen aan het feit dat hun hoofdhaar zo lang groeit. Voor mensen is het geen probleem om lang haar te groeien vanaf het hoofd. Je moet het wel heel lang laten groeien, wil het een gevaar op gaan leveren.
Maar waarom zijn die haren niet gewoon kort gebleven? Behalve dat lang haar geen gevaar oplevert voor de mens, kan ik twee echte voordelen bedenken, al of niet in combinatie.
1) Mensen kunnen (al heel vroeg) lange haren mooier zijn gaan vinden dan korte haren. Dit levert een voordeel op voor de voortplanting. Doordat mensen met langgroeiend haar zich met elkaar hebben voortgeplant, is het in onze soort blijven bestaan en hebben we nu nog steeds lang hoofdhaar.
2) Het haar hield (en houdt nog steeds) ons hoofd en onze nek warm. Dat is toch een voordeel (zeker in ijstijden), aangezien we 30-40% van onze warmte verliezen via het hoofd! Mensen met lange haren "wonnen" het in de kou van mensen met kortere haren en plantten zich meer voort. Et voila: daar heb je je mooie haardos.

Kortom: wees onze voorvaderen - en moederen maar weer dankbaar! Aan hen heb je je lange lokken te danken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De werking is in principe het zelfde bij mens en dier. Wij zijn echter geneigd om ons haar af te knippen voordat het de natuurlijke lengte heeft bereikt en daardoor lijkt het altijd maar door te groeien. Zie Link voor meer details
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaan deze minnetjes nu weer op? Ik heb keurig antwoord gegeven op de gestelde vraag. Waarom groeit haar bij mensen door, en bij dieren niet?
Mensenhaar heeft ook een bepaalde lengte waarbij het stopt met groeien. Alleen is dit niet te merken omdat we het heel vaak weer afknippen, en dan groeit het weer wel.