Het is een vergroeiing van de wervelkolom

Toegevoegd na 1 minuut:
uitgebreidere uitleg:

Een kyfose is een (abnormale) kromming van de wervelkolom naar voren. Een ernstige vorm van kyfose uit zich als een 'bochel'. De normale gezonde wervelkolom vertoont een lichte kromming naar voren in het borstgedeelte. In het lende- en halsgedeelte zit een buiging naar achteren. Bij een sterkere kromming dan normaal wordt gesproken van kyfose. De aandoening kan aangeboren zijn of een gevolg van een slappe houding, een verandering in de tussenwervelschijven, een ouderdomsstoornis, de ziekte van Bechterew zijn of voorkomen na een infectie of wervelbreuk. Door een botontkalking (op bijv oudere leeftijd) kunnen er wigvormige wervels ontstaan door het vooral aan de voorzijde inzakken, kan de (oudere) mens meer voorovergebogen gaan lopen. Neemt het kalkgehalte van wervellichamen af of zakken de tussenwervelschijven in, dan wordt de mens kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door een vergroeiing / groeistoornis aan de ruggengraat ofwel wervelkolom.

Er zijn verchillende ziektes en aandoeningen die de oorzaak van een bochel kunnen zijn. Daarvoor kun je het best op zoek naar het totaal van symptomen.