Ziet een kameleon twee verschillende beelden?

Wij zaten vanmorgen een aflevering van Life te kijken en ik zag een kameleon voorbij komen.

Er werd zoiets als dit verteld (bron wikipedia):

Doordat de ogen enigszins kegelvormig zijn kunnen ze goed om zich heen kijken terwijl de kop stil gehouden wordt. De ogen kunnen onafhankelijk van elkaar objecten waarnemen, wat de kameleon een zichthoek geeft van 360 graden zonder het lichaam te bewegen. Een kameleon kan hierdoor een prooi bekijken aan de voorzijde terwijl tegelijkertijd de omgeving aan de achterzijde in de gaten wordt gehouden om zo vijanden aan te zien komen.

Wat ik mij afvraag is of hij twee verschillende beelden ziet, of als het ware een panoramabeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

over het algemeen hebben alle predatoren hun ogen aan de voorkant van hun hoofd, terwijl alle prooidieren hun ogen aan de zijkant hebben.
Dit is goed te verklaren omdat predatoren goed diepte moeten kunnen inschatten, of dit nu is om een vis te vangen (reiger) of om een buffel te bespringen (leeuw)
dit is mogelijk doordat twee beelden elkaar kruisen. (van linkeroog en rechteroog)

De prooi heeft natuurlijk zijn ogen aan de zijkant zodat hij zelf niet verrast wordt door predatoren.
tot zover de achtergrond informatie.
(uiteraard zijn hier vele uitzonderingen op)

en nu wordt het een beetje giswerk, want ik vergelijk ons zicht en onze ogen met die van een prooidier. Maar beide ogen moeten net iets meer kunnen zien dan 180graden om 360graden te kunnen zien. Er is dus (twee keer) sprake van kleine overlapping. Deze voegt een mens toe tot een beeld. Ik neem aan een kameleon ook. Dus verwacht ik dat hij het niet ziet als twee aparte beelden.

maar dan blijven er nog steeds twee mogelijkheden over. Ziet hij het geheel als iets wat op een TV aangegeven kan worden (net als wij maar dan veel breder), of ziet hij het zoals wij als we omgeven worden door schermen in een rondje en steeds ronddraaien. (omniversum idee)

daarover durf ik geen uitspraak te doen, omdat ik simpelweg geen idee heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat een kameleon werkelijk ziet is wat hij ervaart en dat kunnen wij niet weten. De kameleon krijgt verschillende beelden binnen en heeft waarschijnlijk hierdoor een groter beeldbereik.

Onze hersenen zijn in staat om een beeld te vormen van onze omgeving. Maar dat doen we met verschillende hersengebieden en hierbij zijn ook cognitieve delen betrokken die een kameleon niet heeft. Het is daarom bijna onmogelijk om een menselijk beeld te vormen van wat een kameleon werkelijk waarneemt en vooral interpreteert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik denk dat een kameleon vooral een dieptebeeld kan oproepen (stereoscopisch). Een kameleon kan namelijk goed met zijn tong insecten uit de lucht halen. Hiervoor moet hij goed de afstand inschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlak voordat een kameleon zijn prooi binnenhaalt, stuurt hij zijn ogen naar voren, zodat beide ogen naar hetzelfde object kijken. Zo ziet hij diepte. Voor de rest denk ik dat de kameleon verschillende beelden ziet zonder diepte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klopt dat als de ogen verschillend staan je sowieso geen diepte kunt zien. Ik bedoel dat we alleen niet kunnen weten wat een kameleon ervaart anders dan dat hij twee verschillende beelden binnen krijgt als de ogen scheef staan en een dieptebeeld als dat nodig is.
Wat een kameleon precies ziet is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Het hangt naar mijn idee vooral van de structuur van de hersenen of wat ze met de beelden doen. Als je twee hersenhelften hebt moet het ook goed mogelijk zijn om heel verschillende beelden tegelijk te verwerken.