Moet je bang voor onweer zijn

Is er een rede

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eej er is eens een boswachter 7x ofzoo geraakt door omweer, egt super toevallig maar je kan t ook zo overleven;)

Het beste antwoord

Nee je hoeft niet bang voor onweer te zijn maar wel alert blijven en voorzorgsmaatregelen nemen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Onweer kan dodelijk zijn. In die zin is er een reden om bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat Bliets.
Als je in bijvoorbeeld een open veld loopt of in een zwembad zwemt tijdens het onweer is het gevaarlijk. Dit is gevaarlijk omdat de bliksem altijd een hoog punt zoekt om in te slaan. Als je tussen de huizen of
Bomen loopt zul je niet geraakt worden, maar als je in een veld loopt loop je wel degelijk een groot risico getroffen te worden door de bliksem, met meestal de dood tot gevolg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland ben je best veilig voor onweer, ten eerste onweert het hier niet zo vaak en ten tweede heeft de onweer vaak wel een betere plek om in te slaan dan bij jou.
Ik heb enkele jaren op een camping gewerkt, daar is de onweer ook wel eens ingeslagen. Eén keer mee gemaakt dat een jongen naar het ziekenhuis moest vanwege inductie (?), de impact van de blikseminslag. Hij hield een metalen stacaravan vast waar de bliksem insloeg. Maar hij maakte het verder goed.

Om te voorkomen dat je wordt geraakt:
ga niet te dicht bij een boom staan, maar ook niet te ver weg.
Deel de hoogte van een boom (of ander gebouw) door drie, en binnen die afstand ben je veilig voor directe blikseminslag.
Ga bij een boom van 30 meter hoog dus op maximaal 10 meter afstand gehurkt staan (zo klein mogelijk) en de kans dat je wordt geraakt is bijna nihil.

Zie voor meer info de bron:
(ja ik weet dat het wikipedia is, maar vind maar eens een bron die de informatie uit mijn bron weerlegt én net zo duidelijk is en je krijgt een plus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je dat willen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, sommigen hebben nog wel eens commentaar op wikipedia, vanwege het 'vrij' veranderbare karakter ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets mis met een Wikipediabron, zeker niet als je de directe bron erbij zet en niet alleen 'Wikipedia'.
als je buiten loopt of fiets op een open grote plek dan opzich wel maar binnen niet dan ben je veilig en een auto ben je ook veilig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongelooflijk maar waar! De spanning in een bliksemstraal kan oplopen tot honderd miljoen volt! Bliksem is ook zeer snel, gemiddeld gaat een bliksemstraal met zo’ n 60.000 km/sec richting de aarde.

dat zijn nog eens cijfers waar je bang van moet worden

maar het aantal inslagen in nederland met een dodelijke afloop zijn maar klein. Slechts 5 per jaar. Er wordt wel vaker iemand geraakt maar het is lang niet altijd fataal.

want zelfs als iemand geraakt wordt door de bliksem hoeft niet gelijk dood te zijn, maar als je door de bliksem getroffen wordt ben je wel gelijk buiten bewustzijn. Het hart stop en de ademhaling stokt. Na een paar minuten begint het hart meestal vanzelf weer te kloppen, maar de ademhaling duurt vaak langer en is dodelijk als er niet snel mond op mond beademd wordt.

om te weten wat wel en niet veilig is tijden onweer zie bron nummer 3 daar staan zeer nuttige tips en weetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verkeer in ons land sneuvelen vaak meer dan 1000 mensen per jaar, aan bliksem 3 a 5.
Ben je met hevig onweer in het open veld, op dijken, heuveltoppen, onder hoge bomen e.d. heb je een kleine kans dat je door de bliksem wordt getroffen.
In huis en zeker in een auto, zal je meestal niets gebeuren.
Dus waar moet je bang voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms toch wel. Bliksem is een van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Het gevaar om persoonlijk door de bliksem getroffen te worden is relatief gering, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Gemiddeld worden in Nederland vijf mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen.

Ook de bijbehorende stormwind kan soms heel gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld wat er donderdag 18 aug. op het festival Pukkelpop is gebeurd.

Ik kan soms heel gefascineerd zitten genieten als het
onweert. Maar nu denk ik aan de vele gewonden en ouders die hun kind kwijt zijn door een kort, maar heel hevig onweer.