watervogels vliegen van het ene water naar het andere, en nemen de visseneitjes mee aan hun poten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Zijn daar wellicht door de mens uitgezet. Of evolutionair ontstaan!
12 jaar geleden
En sommige vissen zwemmen tegen de stroom in naar hun geboorteplek om daar eitjes te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar bij bergmeren is dit niet het geval. Bergmeren zijn meestal het resultaat van smeltwater of regenwater, en is geen bron voor een rivier. Alleen rivieren die het hele jaar door kunnen vloeien, door een bron dus, kunnen vissen 'transporteren' naar hun geboorteplaats. Bij bergmeren die overstromen houdt de rivier op met vloeien zodra het meer weer op het eerdere niveau komt. ps. ik ben niet de minner!
Het is mogelijk dat visseneitjes uit bvb rivieren door eenden of andere vogels naar het meer gebracht worden.
Een lege plas water kan dan na een tijd bevolkt zitten met vissen, die uit die eitjes gekomen zijn en zich hebben voortgepland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vissen vallen niet zomaar uit de lucht...
...of toch wel

het gebeurt soms, tijdens extreem weer. Waarbij grote drukverschillen zijn ontstaan boven een meer of de zee.
Dit kan een tornado zijn, maar ook een extreme onweersbui. Deze vissen kunnen zo meer dan 500 km afleggen en het overleven.

Natuurlijk is dit niet de meest voorkomende manier, wel denk ik de meest interresante. Verder worden vissen en visseneitjes vooral verplaatst door mensen en dieren (vogels in het bijzonder)

Dit is echter niet altijd goed voor de omgeving. Soms is de soortenrijkdom in een sloot of meer zeer groot, totdat er vissen in komen. Dit kan de balans verstoren waardoor uiteindelijk zo goed als geen dieren meer in het water leven. Dus eigenhandig dit soort dingen doen, raad ik af.