Hoe komt het dat een (dwerg)hamster eigenlijk al vanaf dag 1 het principe van een looprad kent?

ik heb nog nooit gehoord dat je het een (dwerg)hamster moet aanleren om in zo'n looprad te lopen. In ieder geval hebben wij het bij onze hamster niet hoeven te doen: het beestje dook gelijk het rad in en liep als of haar leven er vanaf hing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hamsters zijn van nature heel nieuwsgierige beestjes. Ze onderzoeken alles wat er in hun hok staat of hangt, dus ook het molentje. Ze hoeven er niet briljant voor te zijn om te ontdekken dat je er in kan klimmen, en meestal draait het wieltje dan al een beetje. Jonge hamsters zie je de eerste keer in zo'n wiel ook eerst een paar keer voorzichtig het gewicht verplaatsen, zowel naar voren als naar achter. Na een paar minuten krijgt hij dan door dat als hij zijn gewicht verplaatst, het molentje draait en dus dat hij er in kan rennen. Dat gaat eerst wat voorzichtig, steeds even stilstaan, en daarna als hij merkt dat het niet gevaarlijk is gaat hij harder rennen.

Niet alle hamsters snappen het helemaal zoals de mens het heeft bedoeld. Je hebt een hoop hamsters die als eerst de bóvenkant van het wiel ontdekken ipv de binnenkant, en gaan proberen daarop te klimmen (en er dus net zo hard weer afvallen want dat wiel draait). Sommige hamsters laten het wiel links liggen. Al stop je er voer in om ze te lokken, ze pikken het er snel uit en springen weer uit het wiel, die vinden het duidelijk niet leuk. En dan heb je ook nog de categorie die het eng vind. Die kruipen er uit nieuwsgierigheid in, maar zodra het wiel gaat draaien schrikken ze zich dood en springen er weer uit, en dat dan een paar keer per dag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt in de genen.