Waarom zijn er vaak dokters nodig voor bevallingen?

een rare vraag maar, ik bedoel een bevalling is toch een natuurlijk iets en een lichaam is toch ook gebouwt dat het een bevalling aan kan of is het eigelijk uit voorzorg voor als er iets mis gaat. Ik weet dat er veel fout kan gaan bij een bevalling maar als er dokters aan de pas komen lijkt het of een bevalling iets onnatuurlijks is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

"Ik weet dat er veel fout kan gaan bij een bevalling maar als er dokters aan de pas komen lijkt het of een bevalling iets onnatuurlijks is."

Juist omdat de bevalling zo natuurlijk is zijn er dokters nodig. In de echte natuur is er een hoop leed. Als we bijvoorbeeld kijken naar het dierenrijk zien we pasgeboren dieren opgegeten worden door roofdieren, dieren omkomen van de honger of dorst, dieren verstoten worden door de groep waardoor zij een makkelijke prooi vormen, dieren dood gaan aan ziektes en parasieten en nog veel meer ellende.
De natuur is prachtig maar ook wreed.
Een natuurlijke bevalling is ook prachtig maar kan ook wreed zijn.
Als westerse mensen zijn wij eraan gewend om veel risico's en vormen van oncomfort zoveel mogelijk uit de weg te gaan. We hebben bijvoorbeeld warm stromend water, geavanceerde ziekenhuizen, geïsoleerde huizen met verwarming, verkeersregelinstallaties, designkleding enzovoorts. We zijn in veel opzichten al ver afgedwaald van de natuur maar zetten liever het een en ander naar onze eigen hand.
Een bevalling met een arts is inmiddels een 'natuurlijk verschijnsel' voor de westerse mens. De risico's van een bevalling zonder medische begeleiding vinden 'wij' allang niet meer aanvaardbaar. Bevallen was vroeger niet zonder risico's, vrouwen stierven nog al eens in het kraambed, of daarna aan kraamvrouwkoorts en ook baby's en zuigelingen hadden hoge sterftecijfers.

Heden bevallen veel vrouwen in het ziekenhuis. Ik heb dat zelf twee keer mogen doen. Dat was niet zonder reden, ik ben de trotse moeder van twee kinderen maar zonder dat ziekenhuis was ik nu een kinderloze verdrietige vrouw geweest. De bevallingen waren onnatuurlijk en natuurlijk tegelijk. Ik heb hard gewerkt om die twee op de wereld te zetten en beide bevallingen waren ondanks alle toeters en bellen in de essentie toch echt natuurlijk.
Geloof me: op zo'n verlosblok, vol met apparatuur en deskundigen, medicijnen en wetenschap volstrekt zich heel veel natuurlijks. Er worden baby's geboren, en alle gevoelens en primaire reacties die daarbij horen vinden allen gewoon plaats. Ik kan zeggen dat ik me nog nooit zo dicht bij de natuur heb gevoeld als toen. En ik denk dat dat voor veel moeders geldt. Daar kan een ziekenhuis niets aan af doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice trotse moeder!! ben het helemaal met je eens.
het is natuurlijk, en het blijft natuurlijk. we hebben alleen de medische wetenschap mee, maar aan het natuurlijke aspect veranderd er niets. ben zelf 2 keer thuis bevallen maar dat de natuur in ons lijf zit is wel duidelijk (je hebt er gewoon niets tegenin te brengen) zelf was ik (ook hiervan) overdonderd, en heb toch wel meer respect gekregen voor mijn lichaam. ziekenhuis bevalling of niet, de oerkrachten komen echt wel bovenborrelen!!! :) +1

Andere antwoorden (6)

Om te beginnen: Het menselijk lichaam is neit meer ideaal gebouwd voor bevallingen. Eigenlij zijn de menselijke hoofden te groot voor het geboortekanaal.

Als gevolg hiervan, blijven er bovengemiddeld veel kinderen steken in het geboortekanaal, of scheurt de moeder extreem ver uit. Om te voorkomen dat de moeder en of kind hierdoor overlijden is er een arts bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak is een dokter ook niet of nauwelijks nodig. Niet voor niks vindt een deel van de bevallingen in Nederland thuis plaats, onder leiding van een verloskundige in plaats van een arts. En het gebeurt nog steeds zo nu en dan dat kinderen worden geboren terwijl de verloskundige nog onderweg is. Nou zijn dat meestal de zeer vlotte bevallingen, die gewoon goed gaan. Het probleem is dat als er wel iets mis gaat, dat dan de gevolgen meteen heel groot kunnen zijn, namelijk het overlijden van kind of moeder, of een handicap bij het kind.
Daarom is het enorm belangrijk dat de verloskundige in de gaten houdt wanneer het niet goed meer gaat en wanneer een gynaecoloog het moet overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is zeker van iemand die een kind of maar even uitkakt, of denkt dat het een drama is om te bevallen. vreemd al die minnetjes hier zonder toelichting. +1 voor die bullsh#t min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)
Van nature, zonder artsen en moderne geneeskunde, overleeft 20% van de kinderen en 5% van de moeders de bevalling niet. (Er zijn ook andere schattingen.) Dit is een manier van de natuur om de zwakkere individuen uit te schakelen waardoor de mens als soort sterk blijft en niet uitsterft. Onze lichamen zijn zo "gebouwd" dat er voldoende overlevers zijn voor de volgende generatie.

Maar wat van nature de soort doet voortbestaan is voor het individu lang niet altijd zo prettig. Die bewuste moeders en kinders kozen er vast niet voor te sterven. Vandaar dat we er tegenwoordig een arts bij halen want die zorgt er beter voor dat de individuen wel in leven blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zijn andere schattingen dan?
en waar haal je deze schatting vandaan...
...een weloverwogen bron??? (geen + of -)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ik begrijp de minnen niet
'Natuurlijk' is ook doodgaan van moeder en kind aan simpele afwijkingen, zoals infectieziekten, een iets te nauw geboortekanaal of een stuitligging. Om dat te voorkomen hebben verloskundigen en medisch specialisten geleerd om met die simpele, maar ook gecompliceerder aandoeningen om te gaan zodat beiden in leven kunnen blijven en normaal kunnen functioneren.

Of dacht je dat 'natuurlijk' hetzelfde is als gezond? Dat ligt toch iets genuanceerder, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is, ik reken in alle onbescheidenheid mijn antwoord daar ook maar onder, tot nu toe geen enkel echt slecht antwoord gegeven op deze vraag. Toch kregen alle antwoorden tot nu toe een min. Dat zegt wat mij betreft evenveel over het systeem als over de hersengeamputeerde anonieme met het spastische minvingertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :) van mij een plus hoor, voor zowel je antwoord als je reactie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, eucalypje. Wakker kan ik er niet van liggen maar af en toe zit ik me heel even te verslikken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar Keesvi :) maareh, niet zodanig verstikken dat er een arts bij moet komen hoor. deze hoort vaak bij een bevalling aanwezig te zijn want er kan nu eenmaal van alles misgaan (volgens de vraagsteller) alles kán!!! ook overlijden door kraamkoorts nadat een heel leger artsen aan je bed heeft gestaan tijdens een bevalling. een knip die is gezet en is gaan ontsteken waardoor je bloedvergiftiging krijgt kán dodelijk zijn en ga nog maar even door. wat betreft 'natuurlijk' en gezond'...
ik vind het vreemd te weten dat er meer gevallen zijn van kindermishandeling dan dat het geboortes zijn met een dodelijke afloop of met ernstige complicaties.
tja, wat zegt dit eigenlijk over de trotse ouders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad kan een gezonde portie relativeringsvermogen geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan zeker geen kwaad. ik snap wel dat a.s. moeders onzeker zijn, maar de angst die er kan zijn komt gewoon door horror verhalen en overdreven gedoe van de omgeving. zelf heb ik bij de eerste doorgewerkt tot 5 dagen voor de bevalling. het voelde goed en was geen zwaar werk, dus waarom niet?
collega's en familie waren er niet zo blij mee (alsof je een kind van het een op het andere moment op de wereld zet, en standaard vliezen breken vóór de bevalling)
bij het verlies van de slijmprop ben ik me gewoon in en rond het huis gaan begeven, maar ging gerust nog een paar uur de stad in om te winkelen. ach, al dat gemiep en gedoe. het is geen ziekte om zwanger te zijn, en ook bij een bevalling sta je niet met 1 been in het graf. ik kan er ook niet zo goed tegen tegen dat 'oei pas maar op' gedoe, maar dat was je zeker al wel duidelijk :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, hier van hetzelfde laken een pak. Bij de jongste ben ik op dinsdag bevallen en stond ik de zaterdag ervoor nog de tuin om te spitten :-)
Evengoed ook een kwestie van geluk natuurlijk, maar inderdaad ook wel van niet overal zo moeilijk over doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de afgelopen jaren nogal wat Afrikaanse zwangeren meegemaakt. Om ietwat te generaliseren bevallen die bij wijze van spreken tijdens het bereiden van een maaltijd. Zodra het kind er is gaan ze gewoon door met koken. :-) Met dat pijnlijk voorzichtige gedoe heb je inderdaad geen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zat er net aan te denken aan die Afrikaanse vrouwen. wou er wat over schrijven maar dan begint met natuurlijk over de hogere sterftecijfers daar etc. de vrouwen krijgen idd even een kind tussendoor. knopen het op hun rug en gaan verder met hun ding. de bekken van die vrouwen daar zijn bij mijn weten niet groter, net als dat ik er niet van op de hoogte ben dat de koppies van de hummeltjes daar kleiner zijn. @haivon
joh, hebben wij niet heel stiekem Afrikaans bloed? :OP
vraag me af of jij je druk hebt lopen maken over de bevalling?
denk zelf dat het daar aan ligt, en het wel degelijk een verschil uitmaakt voor het verloop van de bevalling zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afrikaans bloed? Nou, als je bedenkt dat jouw genen meer overeenkomsten kunnen hebben met zo'n Afrikaanse vrouw dan met die van je eveneens roodharige buurvrouw (even als voorbeeld) dan zit je er niet zo gek ver naast met je veronderstelling. (als je veel met mensen uit alle werelddelen omgaat, dan ga je je voor dat soort dingen interesseren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Jelle. Ik zeg het misschien wat ongezouten maar er bestaat natuurlijk een discrepantie tussen de moderne mens en 'natuurlijk'. Zolang er mensen rondlopen met AIDS die kinderen krijgen, ik noem maar iets waar zelden aan gedacht wordt bij dit soort vragen, zijn diezelfde vragen eigenlijk ridicuul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk te weten keesvi. mijn buurvrouw is een buurman, maar wel degelijk een afrikaan (franse versie) maar een voorbeeld uit de praktijk ;-) wat betreft de aisbaby's ben ik het zeker met je eens. ver van mijn bed show lijkt het voor velen, dus we staan er niet bij stil in het algemeen.
maar de kinderen van de junken hier in nederland redden het ook niet altijd alleen, al afkickend zonder medische zorg. een stuk minder ver van mijn bed show, maar hiermee toch ook in de vergetelheid geraakt. dergelijke stellingen (vraag) zijn idd ridicuul (m.i. behoorlijk ook) @jelle
ben het met je eens. medische kennis is niet per definitie een dokter aan je bed. zonder deze kennis weten we allemaal hoe het af kan lopen. een blik in de geschiedenis of (oa) de derdewereldlanden zegt hierover meer dan genoeg denk ik.
Je geeft geen definitie van vaak. Ik denk zelf dat vooral in Nederland een heel groot deel van de bevallingen plaatsvindt ZONDER arts erbij.

Maar: als antwoord op je vraag: ik denk dat het heel simpel is. Vroeger had je geen keus en bij dieren in het wild is het nog steeds zo: meestal gaat het goed en komt er een complicatie bij dan sterven moeder en/of kind/jong.

Bij mensen is het al heel lang zo dat er vrouwen waren die andere vrouwen gingen helpen om onnodig overlijden tijdens de bevalling te voorkomen.

En nu hebben we een (relatief) goede gezondheidszorg.
en zeg nu zelf, als jij (of je vrouw) moet bevallen. Wil jij dan tot die ene procent horen die pech heeft en overlijdt aan een complicatie die tegenwoordig te verhelpen is?

Niemand wil dat risico lopen dus zoekt iedereen hulp, van een arts of (vaker) een verloskundige. En in Nederland woont ook vrijwel niemand op een onmogelijke afstand van de bewoonde wereld. Vandaar dat niemand meer ALLEEN thuis gaat prutsen
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 nederland heeft bij mijn weten de meeste thuisbevallingen dus dat vaak is waarschijnlijk gebaseerd op .... tja, op wat eigenlijk.
omdat kinderen vanaf.... wat zeg ik... nog VOOR hun eerste dag al eigenwijs zijn.

overigens voelt de vrouw tijdens de bevalling heus wel dat het eigenlijk nét niet helemaal past om op een natuurlijke manier een kind te baren, maar dat wil niet zeggen dat het minder natuurlijk is natuurlijk (volg je het nog?)

bij mij is er overigens geen dokter bij geweest want ik kreeg die koters van mij gewoon in de lunchpauze.
okay, okay.... dat van die pauze is niet waar, maar heb echt geen dokter gezien.

natuurlijk gaat er een keer wat mis en dat is heel erg, maar de tigduizenden keren dat het goed gaat lijken de normaalste zaak van de wereld te zijn.

omdat er zulke paniek over is kon ik het zonder dokter. had wat teveel programma's gekeken met gillende vrouwen. dacht dus dat je het gevoel moest hebben dood te gaan waardoor ik de verloskundige aan de late kant belde, en 15 minuten na haar binnenkomst de oudste is geboren. bij de 2e heb ik maar wat eerder gebeld en deze lag scheef. toen ik groen licht kreeg om in 2en te vallen was ie met 5 minuten geboren.

volgens mijn verloskundige zijn bevallingen sneller als mensen er blanco instappen dan dat ze hebben leren puffen en zuchten en steunen en dat soort dingen. ze letten overal op.
vrouwen krijgen al sinds de mensheid kinderen en een lijf weet heus wel wat het moet doen ook zonder een gymmetje van het een of ander.

dokters zijn echt niet altijd aanwezig, en lang niet alle bevallingen zijn een drama. zo ben ik zelf helemaal vergeten te gillen en te schreeuwen en ook nog om 'auw' te roepen.

zelf vind ik dat moeders gek worden gemaakt door verhalen. hetzelfde zie je bij verstandskiezen laten verwijderen. de meeste vreselijke horrorverhalen komen spontaan ter spraken, maar het geeft een heel verkeerd beeld over de algemene gang van zaken natuurlijk.

in bepaalde gevallen is een arts nodig en/of zullen vrouwen in het ziekenhuis moeten bevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wel grappig vind ik dat taxi-, lift- of andersoortige locatiebevallingen eigenlijk altijd wel goed verlopen. Hoewel de kans op een totaalruptuur dan wel groter is en dat is natuurlijk minder leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ''gek''is dat he dat dit wel goed afloopt onder deze stress volle situaties. er zijn zoveel gevallen bekend waarbij de man moet helpen bij de bevalling met enkel aanwijzingen via de telefoon. en dan de vrouwen die ervoor #kiezen# om in het ziekenhuis willen bevallen want dit is zo veilig en prettig ze vergeten echter dat je eerst 8 cm ontsluiting moet hebben, en het niet echt prettig is om met ween en al richting ziekenhuis te vertrekken.
lang leve de bezuiniging, want je staat ook zo weer buiten met je telg, het bed moet weer vrij zijn. zelf denk ik dat er veel te moeilijk over gedaan wordt allemaal. een lijf kan een bevalling prima aan, en complicaties zijn nooit uit te sluiten. niet tijdens de zwangerschap, niet tijdens de bevalling, en niet erna. kwestie van aanvaarden m.i. garantie in het leven heb je gewoon nooit.