Hoe zit dat met de foetushouding?

Toen ik me vanmorgen nog eens lekker opkrulde onder mijn dekbed, kwam ineens deze vraag in me op: heet de foetushouding nou eigenlijk zo omdat we (instinctief) dezelfde houding aannemen als waarin we ooit in de baarmoeder zaten? (Ik lig namelijk vrijwel altijd hetzelfde in deze houding). Of is de term gewoon zo genoemd omdat we dan in elkaar kruipen zoals foetussen dat ook doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb weleens gehoord dat mensen die hypnotherapie ondergaan en die dan helemaal terug gaan naar hun kindertijd en zelfs hun geboorte,weer helemaal in de Foetushouding gaan
liggen.
Moet toch iets betekenen.
Als ik erg depressief ben ga ik op mijn bed ook helemaal in de Foetushouding liggen. Automatisch.
Ik voel me daar prettig bij.
Alsof ik onbewust terugverlang naar de tijd dat ik nog niet " bewust " was.
Zoiets..
Ik heb zelf wel eens hypnotherapie voorgesteld aan de psych waarbij ik in behandeling ben, maar die heeft dat geweigerd.
Volgens hem te heftig en ingrijpend( voor mij)
Ik wil het nog steeds.
Natuurlijk is Foetushouding genoemd naar de manier waarop we in de baarmoeder lagen.
En schijnbaar voelen we ons, instinctief nog veilig in die houding, willen we er naar terug.
Dit denk ik persoonlijk hè?
Voor mij is het gevoelsmatig zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ja hoor, dat klopt echt wel. En bedenk maar eens waarom veel mensen graag lang onder de warme douche staan: dat geeft het veilige geborgen gevoel terug van toen je in het warme vruchtwater van de moederbuik zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh,ja dat vindt ik ook heerlijk, dan wil ik er niet meer ondervandaan komen.
Of een lang warm bad.
Mijn moeder zegt er weleens wat van als ik na de 6e keer ofzo weer de warm kraan aanzet als ik in bad zit.

Andere antwoorden (2)

Met de foetushouding wordt in de houding bedoeld waarin een foetus zich bevindt in de baarmoeder. Dat is met opgetrokken en gevouwen handen en armen, als het ware in de eihouding.
Ook in de psychologie wordt belang gehecht aan de betekenis van de foetushouding bij volwassenen en kinderen. Ze staat vaak symbool voor het zoeken naar bescherming; een basisbehoefte volgens de psychologie.
fremar
12 jaar geleden
Interessante vraag.
In mijn optiek heet die opgekrulde houding zo OMDAT hij sprekend lijkt op de houding van een foetus in de baarmoeder.

Er zit echter wel meer achter. In de baarmoeder is het een logische houding omdat de foetus zo minder ruimte innneemt (vooral in de lengte en daar is geen plek meer aan het eind van de zwangerschap). (en andersom opkrullen dus met de rug hol lukt natuurlijk niet)

Eenmaal buiten de baarmoeder blijkt het de VEILIGSTE houding ingeval van dreiging. Door de opgekrulde houding bescherm je het beste de kwetsbare buikzijde met de van levenbelang zijnde ingewanden. Aan je rugkant zitten veel meer beenderen.

Nu is dus de vraag of de natuurlijk het express zo heeft geregeld dat je als foetus zoveel maanden doorbrengt in de houding die je helpt als je later door een aanvaller wordt bedreigt.
amigo