Waarom worden eenden en andere dieren niet ziek van het drinken van slootwater?

Slootwater lijkt me niet het meest hygienische water in de wereld en toch drinken eenden en andere dieren er van.

Toegevoegd na 12 minuten:
Liefst ook iets met een onderbouwing. Bron. Onderzoek. E.d.

Iedereen kan wel wat roepen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik drink eigenlijk geen slootwater dus is lastig te zeggen. Wordt jij er ziek van?

Antwoorden (7)

Zij zijn hier opgegroeid, ook in andere landen heb je het soms dat er chloor door het water heen zit. Wij Nederlanders kunnen daar ziek van worden en zij vinden het heerlijk en worden er niet ziek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beantwoord de waarom vraag niet.
als jij het gewend bent om ziekmakers binnen te krijgen zul je er niet zo snel ziek meer van worden, je raakt er gewend aan...

Toegevoegd na 13 minuten:
Je vraagvoor een antwoord op een vraag t om een onderbouwing op basis van iets wat een veronderstelling is... die ís er niet. Logisch denken geeft deze uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat wel iets over hoe vuil je immuunsysteem kan versterken, maar de onderzoekn spreken elkaar nog tegen.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2761

En deze:
De hygiëne hypothese

In de jaren tachtig ontwikkelden wetenschappers de hypothese dat er een verband is tussen de vermindering van het doormaken van infecties en infectieziektes als kind enerzijds en de stijging van ziektes, zoals: astma/ Diabetes type 1/bepaalde vorm van reuma/MS en andere auto-immuunziekten anderzijds. En ook bij leukemie kwamen geleerden tot een soortgelijke hypothese.

De naam van de genoemde hypothese is: 'hygiëne hypothese'. Inmiddels wordt de hypothese niet alleen ondersteund door epidemiologische cijfers maar kan het mechanisme ook zichtbaar gemaakt worden in laboratoria bij proefdieren. Tegenwoordig spreken deskundigen daarom over de theorie van de hygiëne hypothese. De hygiëne hypothese stelt dat een tekort aan blootstelling van infectieziektes, parasieten, schimmels en/of verstoringen in de darmflora tijdens de vroege kinderjaren een grotere gevoeligheid geeft voor allergieën of auto-immuunziekten. Anti bioticumgebruik in het eerste levensjaar van een kind wordt ook wel gezien als een stimulans voor het ontwikkelen van een immuunziekte en dit fenomeen valt ook binnen de hygiëne hypothese.

Opmerkelijk van de PARSIFAL-studie is dat zowel bij boerenkinderen (meer contact met bacteriën en schimmels) als antroposofische kinderen (meer kinderziektes, want niet gevaccineerd uit levensbeschouwingsmotief) er sprake is van een hogere infectiegraad op jonge leeftijd, dus een interessante controlegroep om deze theorie te onderzoeken. De resultaten lijken de theorie te ondersteunen want astma en andere immuunziekten komen in beide groepen minder voor!

Ondanks het feit dat immuunziekten bij deze twee groepen weliswaar minder vaak voorkomen is ook hier het aantal van dit soort aandoeningen toegenomen, zij het minder rap dan bij de gemiddelde bevolking. Ook dit is in overeenstemming met de hygiëne hypothese want door de verhoogde vaccinatiedruk krijgen ook deze groepen minder te maken met kinderziektes.
http://www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-kritisch-prikken/artikelen/hygiene-hypothese/

Toegevoegd na 5 minuten:
Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen, die helemaal niet schadelijk hoeven te zijn, zoals schimmelsporen of voedselbestanddelen (wikipedia

Heb de aanname gedaan dat dat ook geldt voor het binnenkrijgen van bacterien etc in water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat die hygiene-hypothese gaat over gewenning aan bepaalde stoffen, en de onderzoeken die om deze hypothese te teseten zijn gedaan....aanvullend op jouw opmerking over gewenning de wetenschappelijk onderbouwing die over vergelijkende zaken zijn gedaan...
De kwaliteit van slootwater kan verminderen door het voedsel wat mensen en dieren erin lozen. Voedselresten in het slootwater veroorzaakt blauwalg waar ook eenden heel erg ziek van worden. Biologisch gezien kan een eend de leeftijd van 29 jaar bereiken maar met name in steden waar eenden vaker gevoerd worden mogen ze blij zijn als ze het 3e jaar halen.

Het is dus niet perse zo dat eenden niet ziek worden van slootwater en mensen wel......zowel eenden als mensen worden er ziek van.

Helaas kan ik geen andere bron vinden dan deze....

http://www.wrd.nl/calamiteiten/verontreining/blauwalg_en
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je je beter afvragen waarom wij er wel ziek van worden. In de Middel Eeuwen dronken veel stedelingen grachtwater. mensen die wat rijker waren dronken bier omdat er ook riolen op de grachten uitkwamen en dat is niet aan te bevelen voor drinkwater.
Ons drinkwater is erg schoon en dat heeft tot gevolg dat wij geen weerstand meer kunnen bieden tegen licht verontreinigd drinkwater.
In het verleden heb ik meermalen water gedronken waar andere mensen ziek van werden; de eerste dag alleen tanden poetsen, de tweede dag een slok en de derde dag kon ik het gewoon drinken (bij beken en sloten maakte ik me meer zorgen om evt. landbouwgif en in warme landen als Spanje kan cholera heersen).
Eenden en andere dieren hebben geen keus en die bouwen dus vanzelf een flinke resistentie op, maar niet tegen alles natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het moment dat vanaf nu iedereen alleen maar dat water zou drinken, dan zouden een heleboel mensen daar ziek van worden en een groot deel zou zelfs overlijden.

Maar er zullen ook mensen zijn die immuun zijn voor deze ziektewekkers. Deze mensen zullen gezond blijven, en zullen zich in grotere getale voortplanten. Dit zorgt dat een groot gedeelte van de nakomelingen immuun zou zijn. Zou dit een paar generaties zo door gaan zouden alleen maar immune mensen over blijven.

Dus als alle mensen nu dit water zou drinken zouden wij er ook tegen kunnen. Bij eenden werkt dit ook zo. Degene die immuun zijn voor deze ziektes hebben grotere overlevingskans dus kan uiteindelijk alle eenden tegen deze ziekte.

natuurlijk is dit een HHEEEELLLL zwart wit beeld over hoe het allemaal werkt. maar dit is wel de theorie erachter.
deze theorie wordt ook wel natuurlijke selectie genoemd, waar een deel van de evolutietheorie op is gebouwd.

ps: dit wil absoluut nog niet zeggen dat de evolutietheorie klopt! dit deel geloof ik namelijk wel maar groot deel van fundamenten geloof ik niet in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het drinken van verontreinigd water is een grote belasting voor het afweersysteem. De darmwand zal eerst moeten verdikken en het afweersysteem in de darmen meer geactiveerd, voordat je het water zou kunnen gaan drinken. De verdikking van de darm gaat ten koste van de efficientie van de voedselopname. Dit is de reden dat op veelteeltbedrijven koper of lage concentraties antibiotica in het voer worden/werden gegeven (efficienter naarmate het bedrijf minder hygienisch is). Gevolg van deze toevoegingen was dat de darm te dun werd om voor de worstfabricage te dienen.

Het zou dus kunnen, met alle nadelen voor de groei en gezondheid van dien, en je zult in het begin erg ziek worden, omdat de afweer in de darm op een laag pitje draait.

Overigens is in het sierwater in steden de waterkwaliteit vaak dramatisch slecht, hondendrollen op de grasveldjes naast het water, eendjes voeren, grote hoeveelheden vis die continu de bodem omwoelen en voedselstoffen in het water brengen, daardoor leggen eenden vaak ook het loodje, de toxines van blauwalg en botuline toxines zijn zelfs een stap te ver voor het afweersysteem van eenden.
Ook is er vaak overstort van rioleringen.