Hoe is 101 meter diep freediven mogelijk?

Vandaag zag ik dit filmpje ( aanraadertje om te bekijken ) : http://www.dumpert.nl/mediabase/1634301/4338845d/wereldrecord_freediven.html

Deze man zwemt 101 meter diep, ik sta echt met mijn mond vol tanden te kijken hoe dit mogelijk is, hij heeft er natuurlijk maanden zoniet jaren voor getrained, maar wie kan mij er wat meer over vertellen , worden je oren bijvoorbeeld niet je kop in gedrukt van de druk?, en moet het in water worden gedaan met een bepaald 'zout gehalte' en hoelang was hij onder water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het ook gezien, echt sick!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zag het ook. Heeft iets met koolstofdioxide uit je longen blazen waardoor je langere zuurstof tijd hebt. maar ik snap het ook niet met de druk, ik bedoel als ik in het zwembad 5 meter diep ben heb ik al zware druk.

Het beste antwoord

Mensen die aan freediven doen, zeker op zo'n diepte, leren een bepaalde ademtechniek boven water, en onder water is er een bepaalde techniek waarbij de druk van de oren wordt gehaald.

Verder is er zoiets als de duikreflex. Zodra de neus en mond worden bedekt door water gaat het hartritme omlaag, zodat er minder zuurstof door het lichaam wordt gepompt. Wat er dan nog meer gebeurt, is dat door de milt rode bloedcellen worden vrijgelaten in de bloedsomloop, zodat er meer kans is dat er genoeg zuurstof in de weefsels terecht komt. Verder trekken de aders samen, zodat zo veel mogelijk bloed bij de belangrijke organen blijft (hart, longen en hersenen) En als laatste wordt er meer bloedplasma naar de longen gestuurd, zodat onder hogere druk de longblaasjes niet in elkaar zakken.

Onder een bepaalde diepte zorgt de druk van het water ervoor dat de freediver bijna niet meer hoeft te zwemmen om naar beneden te gaan. Daarom zie je in het filmpje ook dat de freediver niet meer zwemt als hij aan het eind van de lijn is, maar wel weer moet zwemmen als hij naar boven gaat. Onder druk krimpen de longen, en neemt de lucht daar in volume af. Dit zorgt voor minder drijfkracht, dus hoeft de freediver niet naar beneden te zwemmen onder hoge druk.

Volgens de commentaren onder het filmpje heeft het zo'n 4 minuten geduurd om heen en terug te gaan. Als de heenweg 2 minuten heeft geduurd, dan zou de gemiddelde zwemsnelheid 1.5 km zijn, wat op zich wel zou kunnen.

Zoals je zelf al zegt, kost het wel een aantal maanden om zo diep te kunnen duiken. En dat zonder pauze van langer dan 2 of 3 dagen, want de rode bloedcellen die los worden gelaten door de milt worden ook weer afgebroken als ze niet meer nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top , bedankt! je weet er veel van

Andere antwoorden (1)

Toch vind ik het raar dat hij zolang zijn adem kan inhouden. Ik kan mijn adem amper 35s inhouden. Dus onder water zal dat misschien 25s ofzo zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nouja, de meeste ( mannen) kunnen hun adem toch wel anderhalf a 2 minuten in houden, dat ligt natuurlijk aan je lichaam.