Heeft een lintworm enig nut?

Na een zeer ingewikkelde voortplanting, via diverse gastheren leven ze in het lichaam van een ander wezen en berokkenen daar schade. Bijna alles heeft toch ergens nut, waar hier kan ik niets van maken, zelfs niet als voedsel. Iemand anders misschien wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk het niet, want er zijn niet direct andere organismen die profiteren van de aanwezigheid van lintwormen. (een wormeninfectie voorkomt vaak auto immuunziekten als allergische reacties en astma, maar dat terzijde). Dat is voor de lintworm ook niet belangrijk. Een regenworm heeft nut voor een merel, maar daar heeft die regenworm weer weinig aan. Meestal meten we het nut af aan onszelf en het is een economisch begrip. Als biologisch begrip is het niet meer in zwang. Biologen bekijken de natuurlijke historie van een dier of plant vanuit het dier of de plant zelf. Welke plaats neemt hij in en wat heeft hij nodig.

Voor ecologen zijn parasieten als lintwormen, platwormen en spoelwormen wel interessant omdat ze over het algemeen drie verschillende gastheren hebben en door sommige gastheren uit de keten te nemen kun je ze goed bestrijden.

Als je de biologie kent dan kun je de ecologische kennis toepassen om de economie te verbeteren. Als je weet dat appelbomen bevrucht worden door bijen dan zul je graag bijenkasten in je boomgaard zetten om de opbrengst aan appels te vergroten. Ook is het belangrijk om bij die teelt al de schadelijke insecten te kennen en te weten waar deze plaaginsecten gevoelig voor zijn. Deze boomteelt is echter een economisch verhaal en alleen in die zin is de indeling in nuttig en schadelijk zinvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een lintworm heeft m.i. geen ander nut
dan zichzelf in stand te houden via een gast-lijf.

Toegevoegd na 34 seconden:
een soort onbewust ego-survival
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar lijkt het inderdaad op. Vreemd he, dat dat bestaat..zinloos leven, mijns inziens. Maar wie ben ik, misschien is de lintworm in een kat die een muis at en m zo kreeg, wel heel gelukkig, wie zal t zeggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weten we idd niet cypertje.
Je zou meteen denken dat de lintworm inderdaad geen enkel nut heeft. Toch zijn er mensen die daar anders over denken. Hier is het gelukkig illegaal, maar het Lintworm dieet bestaat! De lintworm is een extra middel om de hoeveelheid calorieën die men binnenkrijgt te verminderen, zonder dat men minder moet eten.

Voorstanders van het lintwormdieet zijn vol lof over dit dieet waarbij ze kunnen eten wat ze willen, terwijl ze nog steeds gewicht verliezen. Hoewel het niet mogelijk is om het lintwormdieet legaal te volgen in de meeste landen, wordt dit wel aangeboden op sommige plaatsen in Mexico.
Ook geloven sommige wetenschappers blijkbaar dat lintwormen kunnen helpen om allergieën te verlichten zoals hooikoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een verhaal he. Ik heb er als kind van gehoord. Nou zou ik op zich kwa gewicht best een lintworm kunnen gebruiken, maar ik geloof dat ik liever bedank.
Zoals in een reactie op simply etc al geschreven: eigenlijk zoek ik de positieve kant van een ogenschijnlijk nutteloos beest/plant. Bij een lintworm is die er niet, wat ik ook eigenlijk al dacht en wat ook helemaal niet erg is:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mja, een been afzagen helpt ook geweldig om gewicht te verliezen, is net zo verstandig...
Je fout zit hem in de ongefundeerde aanname dat bijna alles ergens nut heeft. Je projecteert hiermee ten onrechte menselijke eigenschappen op de natuur. Dat de mens vaak dingen maakt met een reden (overigens vaak genoeg ook niet), betekent niet dat dingen in de natuur daarom maar met een reden gemaakt moeten zijn.

Organismen proberen zich voort te planten. Daarmee houdt het op. Ze doen dit op de manier die voor hen het beste werkt. Hierbij maken ze soms misbruik van andere organismen, door deze op te eten of te parasiteren, bijvoorbeeld, of door door anderen gevonden/gemaakte veilige locaties in beslag te nemen. Hiermee wordt het "nut" van het slachtoffer niet gelijk om ervoor te zorgen dat de dader hier een slachtoffer voor heeft.

Bedenk het zo: volgens jouw logica, zou je makkelijk kunnen beredeneren dat het nut van de mens is om lintwormen van voedsel te voorzien. Misschien zie je het gewoon niet in, maar zoals je zelf zegt maken ze gebruik van diverse gastheren voor ingewikkelde voortplanting en voedselvoorziening. Niemand die lintwormen eet, vele organismen die er zijn puur ten gunste van de lintworm; deze zal dan wel een van de belangrijkste organismen ter wereld zijn. Alles is er tenslotte om aan hun behoeften te voorzien. Dus de lintworm hoeft niet per sé enig nut te hebben, maar het nut van de mens zou dan onder andere zijn om lintwormen van voedsel te voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, leuk geredeneerd:-) Het nut van de mens voor een lintworm:-)
Mijn interesse komt niet voort uit een het idee dat de mens superieur is of zo, maar puur praktisch. Ik woon op een volkstuin en heb er lol in om dingen die er al zijn te gebruiken.
En om eigenschappen van dieren en planten te benutten (daar heb je het woord weer) om zo bijv gifspuiten etc te voorkomen. Ik hou van een natuurlijke kringloop, lokale zaken etc.
Zo gebruik ik het door veel mensen gehate onkruid heermoes om courgettes te versterken (kiezel).
Mijn moeder dacht lang: en slang is nutteloos, eng, tot ze wist dat ze in India als huisdier worden gehouden ivm hun rattenconsumptie.
Met veel insecten ben ik ook blij: ze bewerken de grond (die ik daarom ook niet omspit, allen loswoel en bedek)
Ik heb juist respect voor de natuur en probeer eerder mee dan tegen te werken. Vanuit dat perspectief probeer ik te kijken of een plant, dier dat ogenschijnlijk alleen last veroorzaakt, ook positieve kanten heeft. En zo had ik mijn vraag ook beter kunnen stellen, wat ik voortaan zal doen: wat zijn de positieve eigenschappen van.....lintworm, mug etc.
Bedankt voor de feedback:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in de voorbeelden die je geeft iedere keer de mens die er de nut aan toevoegt, wat inderdaad ook een beetje het punt was dat ik probeerde te maken. Gelukkig is dat zo te zien aangekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is 't antwoord dat ik wilde geven. De oorsprong ligt volgens mij bij de verhaaltjes die je op de basisschool te horen krijgt over hoe de insecten alle rommel opruimen in de natuur, en zelf weer als voer dienen voor de vogeltjes. Daardoor lijkt het alsof alles een "nut" moet hebben. Terwijl alles dat leeft, alleen kan leven omdat het zich kan voortplanten en zo zijn eigen bestaan in stand houdt. Het nut van een lintworm is zich voort te planten en zijn soort in stand te houden. Zoals dat bij alle levende wezens zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek inderdaad het nut op van sommige dingen, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik vind het leuk eigenschappen in te zetten. Zo heb ik de prachtige plant Zegekruid groeien bij mijn aardappelen, om aaltjes tegen te gaan. De grap is dat op een ander stukje grond de plant nu een klimrek vormt voor een zichzelf uitgezaaide tomaat.
Deze tomaat heeft nauwelijks last van tomatenrot. andere, gezaaide tomaten, wel. Is dit toeval of zijn het goede maatjes? En zo ken ik vele vele voorbeelden, maar soms kan ik werkelijk niets, voor de mens, nuttigs bedenken of vinden, wat ik dan jammer vind. Bijv de plant winde met zijn mooie witte bloemen en andere planten smorende stengels.. En dan vraag ik het hier. Dat kan toch? Wel zal ik het proberen anders te formuleren, melden dat het om mijn nut gaat en daarmee niet een heel organisme veroordelen. Want daar komt de wrevel vandaan, vermoed ik...