Is verliefdheid wetenschappelijk vast te leggen?

erkent de wetenschap verliefdheid? ik meen dat de wetenschap wel bijv. pijn kan definiëren en uitleggen en ziel bijv. is weer iets wat volgens de wetenschap niet bestaat? Hoe zit het met verliefdheid?? bestaat dat wetenschappelijk gezien wel?

Toegevoegd na 2 minuten:
God, ziel, geesten etc bestaan wetenschappelijk NIET.

Pijn, zuurstof, gedachte etc. zijn wetenschappelijk WEL vast te leggen?

In welk rijtje hoort verliefdheid ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Als men de hormonen van een verliefd iemand meet is wel degelijk verliefdheid vast te stellen.

Verliefdheid is een gevoel dat iemand heeft in het begin van een liefdesrelatie of eenzijdig zonder relatie, alhoewel sommigen (vaak levenspartners) het voor de rest van hun relatie ervaren met elkaar. Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief. Bijna iedereen kent deze wetenschappelijke verklaring van verliefdheid. Toch houdt men er in het dagelijks leven nauwelijks rekening mee. Als er sprake is van verliefdheid zegt men niet "het is maar gewoon een kwestie van hormonen". Deze wetenschappelijke kennis heeft dus geen invloed op de dagelijkse werkelijkheid.

Afwijzing door de geliefde kan leiden tot liefdesverdriet.

Het gevoel van verliefdheid ebt daarna meestal weg. Andere dingen nemen dan de plaats van verliefdheid in, zoals steun, vertrouwdheid, geborgenheid die samen de basis kunnen vormen voor een langdurige liefde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je aandacht gaat vooral uit naar de geliefde, dit duurt dit niet aldoor. Er komt een 'eind' aan, gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verliefdheid is een symptoom van paringsdrang. Volgens de wetenschap.