Schuilen hommels voor een aanstaande regenbui?

Ik ging net naar buiten om verse kruiden uit mijn balkontuintje te halen, toen ik zag dat drie hommels, heel stil, tussen de bloemen van mijn oregano zaten. Ze bewogen niet toen ik van de plant plukte en ik kon mijn vriend naar buiten roepen om ook even naar ze te kijken.

De lucht is nu aan het betrekken.

Weten de hommels dat er regen op komst was en schuilen ze ervoor? Of is er een andere verklaring voor hun gedrag? Ik had hommels nog nooit zoiets zien doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Ja, hommels schuilen voor een aanstaande regenbui. Omdat sommige insecten gevoelig zijn voor luchtdruk (in dit geval lage luchtdruk) weten ze dat er regen op komst is. Buisvormige bloemen zoals het vingerhoedskruid worden druk bezocht door hommels die er in schuilen als het regent voor ze verder hun nectar gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms gaan hommels diep in een bloem
zitten. Ze schuilen voor de regen of ze
slapen er een nachtje.

dus ja, is t antwoord op de vraag