Waarom vliegen vliegen zich niet te pletter?

Hier op mijn vakantieadres komen soms dikke vliegen binnengevlogen. Die draaien een paar rondjes door de keuken, met veel kabaal, en besluiten dan dat het bij mij zo schoon is dat er nix te halen valt.
En dan komt het.
Ze vertrekken niet meteen door de openstaande deur, maar willen via het raam naar buiten, waarschijnlijk omdat dat lichtvlak feller is dan de deuropening. Dan hoor je een aantal keren een stevige "klunk", wanneer de vlieg tegen het glas botst. Meestal vliegen ze gewoon door, en proberen het nog een paar keer, soms zijn ze even een paar seconden stil voordat ze verdergaan.
Waarom valt de vlieg niet meteen dood neer, wanneer hij/zij tegen het glas aan kleunt? De "klunk" klinkt behoorlijk hard!
Ze hebben toch heel gevoelige facet-ogen, vóór op de kop, en geen helmpjes of duikbrillen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, prachtvraag!

Het beste antwoord

Insecten hebben geen geraamte van binnen zoals wij.
Het geraamte zit aan de buitenkant. Een exoskelet.
Dat exoskelet is gemaakt van een bijzonder taai materiaal: chitine. Het beschermt het inwendige van de vlieg uitstekend.
Tot op zekere hoogte. Als een autoruitmet 100 km/u komt aansnellen leggen ze wel het loodje.
Maar tegen ruit vliegen is geen probleem. Ze houden er wel een licht hoofdpijn aan over, dus houdt altijd de vliegenasperine bij de hand.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je hoofdpijn nu een beetje gezakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de vliegenmepper bij de hand houden! Dan is die koppijn zo over!