Hoe groot is de steriele omgeving rond een gasbrander?

Op welke afstand kan je nog een petrischaaltje neerleggen of een naald houden zonder dat deze besmet kan raken via de lucht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de temperatuur af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarmee je werkt bij microbiologische bepalingen, een blauwe vlam dus, geen idee hoe heet dat is... :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kegelvormende ruisende blauwe vlam om precies te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1500 graden celsius lees ik net ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Een petrischaaltje dat te dicht in de buurt van die mooie blauwe vlam komt,wordt goed ontsmet, maar is daarna geen petrischaaltje meer.

Het beste antwoord

Ik blijf zelf altijd zo dicht mogelijk bij de vlam (hooguit 20 cm van de brander af), dan weet ik zeker dat het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die afstand varieert als je vraagt "rondom".
10 cm boven de vlam is het veel heter (opstijgende hete gassen) dan 10 cm naast een vlam (stralingswarmte). De vraag is niet te beantwoorden.
Suggestie. Je hebt een temp. van zeg 80 gr C nodig om iets steriel te houden. Houd je hand voorzichtig steeds dichter bij de vlam, tot het pijn gaat doen (ongeveer 50 gr C) en deel die afstand door twee, dan zit je wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gasbrander wordt in het lab gebruikt om steriel te werken: rondom de gasvlam ontstaat een warme luchtstroom die bacteriën en andere micro-organismen in de lucht op laat stijgen met de warmtestroom. Hierdoor vallen deze ongewenste micro-organismen niet op je werk. Het is dus niet nodig dat de vlam alle micro-organismen dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kan hert weten, maar kloppen doet het niet!
Ik meen me te kunnen herinneren dat het voldoende was om in een lab van 6 bij 10 een kwartiertje de gasbrander aan te zetten. Doordat het gassen zijn zijn de volumes en stromen veel groter dan je zou veronderstellen.