Wanneer een kip een ei legt, verschilt het gewicht ten opzichte van het moment waarop een kuiken uit het ei komt. Hoe wordt dit veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Antwoorden (7)

het ei heeft porieën en absorbeert zo vocht van de hen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het kuiken groeit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een pasgelegd ei bevat een embryo, een dooierzak en water. Tijdens de ontwikkeling van het kuiken wordt de dooierzak en het water verbruikt ten behoeve van de groei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus blijft het gewicht hetzelfde dan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, de combinatie van water en de dooierzak zorgt voor de ontwikkeling van vetten bij het kuiken waardoor het gewicht toeneemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar dan anders. want zolang het aantal deeltjes in het ei onveranderd is, dan kan de massa niet toenemen.
Het kuiken 'eet' de dooier op. Dit word omgezet in andere moleculen. Die moleculen die ontstaat zijn zwaarder dan de moleculen die hij 'op eet'. Als je scheikunde hebt gehad moet je maar denken aan het mol verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kuiken groeit in het ei en verbruikt de voedingstoffen die in het ei zitten. Deze voedingstoffen worden omgezet in energie. Voor een deel wordt deze energie gebruikt om het kuiken te laten groeien, en voor een deel wordt de energie omgezet in warmte. Die warmte gaat verloren, zodat een eihuls met kuiken minder weegt dan een vers ei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
energie kent geen gewicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist wel: E=MC². Oftewel, massa is direct om te zetten in energie, en omgekeerd.
Als de schil van het ei volledig gesloten zou zijn, dan zou de massa het zelfde moeten blijven. Het volume zou heel eventueel kunnen veranderen.

Maar aangezien een ei poreus is en er lucht naar binnen kan, kun je niet zomaar stellen dat het gewicht gelijk blijft. Het is verleidelijk om te zeggen dat het gewicht zal toenemen. Wanneer het ei gelegd wordt is de inhoud vooral vloeibaar en tijdens de groei van het embryo ontstaat er steeds meer vaste stof. Maar je kunt niets zinnigs zeggen over het gewicht van de vloeistoffen en de vaste stoffen, zolang je dat niet onderzoekt. Aangezien het erop lijkt dat er geen andere materie dan lucht uit het ei kan, kun je beredeneren at het ei gelijk in gewicht blijft of in gewicht toeneemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ai, Bravo heeft gelijk. Deze vraag is aan de orde gekomen bij de wetenschapsquiz junior van 2008. Het gaat niet om de energie (excuses), maar om het water dat verdampt. Zie ook de link (vraag 1):