Waren dinosaurussen koudbloedig of warmbloedig aangezien het geen zoogdieren zijn?

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ze koudbloedig waren hoe konden ze dan zo actief zijn en hele lange afstanden leggen en hun lichaam warm houden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Dinosauriers zijn een erg grote groep met alleen de vogels als nog levende overblijvers. De zeer grote dinosauriers hadden alleen al vanwege de gigantische massa een constante temperatuur. De grote viervoeter leefden van slecht verteerbaar plantaardig voedsel, dat door bacterien afgebroken moet worden, dus alleen al daardoor zal hun lichaamstemperatuur hoog geweest zijn. Een van de eerst bestudeerde 'dino'fossielen was hier in Maastricht gevonden. Deze mosasaurus werd terecht gekwalificeerd als een gigantische zwemmende hagedis. Dit dier was dus geen dinosaurus. Toen er meer fossielen van grote dieren opdoken zoals hadrosaurus werden deze onterecht ook als hagedissen gekwalificeerd, vandaar de misverstanden tot op de dag van vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Koudbloedig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien het feit dat het meerendeel reptiel-achtigen waren, zou je verwachten koudbloedig.

Wat is een krokodil? Wat is een slang? Wat is een schildpad? Allemaal koudbloedig...

Toegevoegd na 3 minuten:
Het vervelende is dat we het moeten beredeneren, er was namelijk niemand die het ons heeft kunnen vertellen.

Krokodillen zijn ook heel actief hoor, slangen ook, schildpadden ook. Lang leve de zon.

Ik zit echter nu te denken aan de vliegende dirtjes, daar zouden best warmbloedigen tussen hebben kunnen zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vogels waren warmbloedig,en van de rest is de wetenschap het nog niet over eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is men nog steeds niet over uit.

Dieren zijn sowieso niet strict in te delen in deze twee verschillende "smaken".

Er zijn bijvoorbeeld dieren die wel hitte van de omgeving nodig hebben om hun lichaamstemperatuur op peil te houden (ectotherme dieren), maar die geen fluctuerende lichaamstemperatuur hebben (poikilothermische dieren).

Terwijl andere dieren die wij koudbloedig noemen wel (tot op zekere hoogte) de temperatuur van hun omgeving aannemen.

Tot niet zo lang geleden ging men ervan uit dat dinosaurussen koudbloedig waren, omdat men ze toen nog zag als grote hagedissen. En hagedissen zijn, zoals alle reptielen, koudbloedig.
Echter, op dit moment weten we dat dinosaurussen meer verwant zijn aan moderne vogels, en die zijn juist warmbloedig.

Andere argumenten zijn dat sommige dinosaurussen zo groot zijn, dat een traag metabolisme wellicht voordeliger zou kunnen zijn (en daarom koudbloedigheid).
Ook de extreem kleine herseninhoud van de meeste dinosaurussen zorgt voor een parallel met moderne koudbloedige dieren.

De botstructuur van dinosaurussen lijkt echter weer meer op die van moderne zoogdieren.

Veel dinosaurussen leefden in koude gebieden. En dat sluit koudbloedigheid uit, omdat koudbloedige dieren een warm klimaat nodig hebben om zich op te warmen.

Al deze argumenten samen leiden er toe dat we nog lang niet weten of het metabolisme leek op dat van een warmbloedig, of dat van een koudbloedig dier.
Misschien hadden dinosaurussen wel een hele eigen onbekende tussenvorm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Bijbel was er voor de zondvloed een soort koepel om de aarde en de aarde werd in het begin bevochtigd door een damp van onder de aarde.

De structuur van de aarde was te destijds vergelijken met een broeikas. Het feit dat de dino een koudbloedig reptiel was als de komodovaraan, was daarom geen probleem.