Hoe komt het dat als je op je horloge kijkt, dat dan de eerste seconde die je ziet altijd langer lijkt te duren?

Als ik op een willekeurig moment naar mijn (digitale) horloge kijk, en dan naar de seconden, dan lijkt het alsof de overgang van die seconde naar de volgende seconde langer duurt dan de rest. Daarna duren de overgangen allemaal evenlang. Heeft dit iets met de hersenen te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar, heb me dit eerder ook vaak afgevraagd. Helaas heb ik geen verklaring..succes.

Het beste antwoord

als ik dit doe (zie vraag) klopt de hele vraag niet want het duurt allemaal even lang (of even kort)

waarom het bij jou zo zou moeten zijn weet ik niet, waarschijnlijk omdat je erop let en het dan ook zo lijkt.

misschien begin je wel te kijken halverwege de seconde en wacht je tot de sec wijzer een streepje verder is waardoor je van beweging tot beweging van de wijzer de seconde ziet. het kan daarom langer lijken maar dat is natuurlijk niet het geval.

het kan ook zo zijn dat je even moet wachten tot je de eerste beweging van de wijzer ziet (tijd om je hierop te focussen waardoor het langer lijkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft inderdaad met je hersenen te maken.
Ik heb niets kunnen vinden op het internet, maar wat ik zelf denk is het volgende;

Alles wat je ziet, heeft tijd nodig om te verwerken.
Van het oog gaat het naar de hersenen.
Het zou kunnen, dat als je op een willekeurig moment kijkt, je hersenen je het gevoel geven dat het iets langer duurt, omdat je hersenen het beeld nog moet verwerken.

Hopen dat het iets geholpen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het even getest en zie geen verschil. De eerste seconde duurt zelfs wat korter. Allicht lijkt me, want op het moment dat je kijkt is een gedeelte van die seconde al voorbij! Er is dus geen verklaring voor iets wat niet zo is.