Als je een product steeds opwarmt en weer af laat koelen, neemt het aantal bacterien dan toe?

Stel, je hebt soep gemaakt, en deze is bij het kookpunt geweest. alle bacterien zijd dus afgedood m.u.v. sporevormende bacterien.
Je laat de soep vervolgens afkoelen (de sporen worden weer tot leven gewekt en kunnen zich weer gaan delen).
als je daarna weer de soep opkookt, (De bacterien sterven af) en weer afkoelt, en weer kookt, en weer afkoelt etc.... wat gebeurt er dan?

Als steeds alle bacterien dood zouden gaan, zou je dit dus oneindig lang kunnen doen zonder dat de soep besmet raakt... lijkt me sterk...

ik hoop dat het duidelijk is, en iemand meer hierover kan uitleggen

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
58.5K

Antwoorden (6)

Als je eenmaal bedorven soep weer opkookt wordt het echt niet meer goed door het te koken. De finesse zit hem ook in het afkoelen. Hoe sneller je iets laat afkoelen hoe minder snel het bederft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit oneindig keren uitvoeren. Iedere keer als de soep weer opwarmt, dood je de aanwezige bacterien. Het aantal bacterien neemt door deze actie niet toe. Die nemen alleen toe als je de afgekoelde soep een tijd laat staan.
Je vraagt niet wat er met de smaak gebeurt, dus daar hoef ik dan ook niets over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk word je er ziek van, want de aanwezige bacteriën produceren tijdens het groeien ook afvalstoffen. Deze blijven in de soep aanwezig, ook als je het verwarmt.
De concentratie van deze afvalstoffen word dus steeds groter, daar kun je ook ziek vanworden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt wel plausibel. +
Tijdens het afkoelen duiken de bacterien als het ware op je soep. Zelfs als je hem invriest blijven de bacterien in een soort winterslaap en worden weer actief als je de soep weer warmer maakt. etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soep is in de vriezer ook niet eeuwig houdbaar, dus elke keer als je het opwarmt of een temperatuur heeft waar bacteriën goed in gedijen is het aan bederver onderhevig.

het is dus niet zo dat je een week lang soep kan koken en afkoelen want tegen die tijd ga je van de lucht ervan al over je nek.

bacteriën zijn overal en daarom komen ze ook steeds weer opnieuw in je soep. soep die bereid is kan je 2 dagen bewaren in de koelkast en 3 maanden in de vriezer. dit zegt denk ik genoeg over de bacterien die hun slag slaan.
(link 1)

Wanneer je soep maakt voor verschillende dagen, laat ze dan zo snel mogelijk afkoelen zodra ze klaar is. Zet ze vervolgens in de koelkast of vries ze bij voorkeur in kleine verpakkingen in, overeenkomstig met wat je per keer nodig hebt.
Warm alleen de benodigde hoeveelheid soep op. Soep te lang op kamertemperatuur laten staan of dezelfde soep meerdere keren opwarmen bevordert de ontwikkeling van bacteriën en het risico op een voedselvergiftiging.
(link 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bacterien die je doodt veranderen in pyrogenen.
Zelfs als de bacterien NIET ziekteverwekkend zouden zijn, kunnen deze pyrogenen wel voor (heel) nare reacties zorgen.

In de zuivelindustrie wordt oa aangekochte melk getest op bacterien en op pyrogenen.
Zo komt een leverancier niet weg met (deels)bedorven melk die verhit is om het aantal bacterien te verlagen.

Iedere keer dat de soep een temperatuurgebied doorloopt die tussen de pakweg 10 en 50 graden celsius, vermenigvuldigen zich de bacterien , ze verdubbelen per pakweg 20 minuten, na ee uur zitten er dus al 8X (!!)
zoveel bacterien in.
Je kun jue voorstellen dat de drap die je dan eet weinig
te maken heeft met de oorspronkelijke soep.

Iedere keer als je de soep bevriest prikken ijskristalletjes de cellen van de voeding stuk en ontleedt de inhoud van deze cellen (groenten , vlees enz.).

De voedingswaarde loopt dus verder terug, de smaak is dan walgelijk en dan heb ik het nog steeds over soep waar geen pathogene (ziekteverwekkende) bacterien in voorkomen.

Is dit wel het geval dan kunnen er stabiele toxinen (gifstoffen) gevormd worden die door verhitten of sterk koelen niet onschadelijk gemaakt worden.
Vooral de beruchte S. Aureus is daar berucht om en van
die toxinen kun je binnen een kwartier erg ziek en misselijk worden.

Het beste is dus soep vers te maken en direct te verorberen of direct na het koken de koeling in, zodat
de temperatuurzone waarin de infectie zich kan vermeerderen zo snel mogelijk doorlopen wordt.

Daarna is verhitten in de magnetron en direct warm opeten een goede keus.
Ook dan wordt de temperatuurzone waarin microorganismen zich kunnen vermeerderen versneld doorlopen.

Soep dus langzaam op temperatuur laten komen raad ik om bovenstaande redenen af.

Werk zo schoon mogelijk zodat de oorspronkelijke soep zo min mogelijk (schadelijke) bacterien bevat!