Waar zijn zoetwatervissen bij ons in de sloot goed in?

Het lijkt mij dat de meeste vissen in vijvers en sloten een erg saai leven leiden. Zijn deze vissen ook ergens goed in behalve zwemmen? Kunnen ze bijvoorbeeld goed horen, zien, voelen of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Vissen zijn een onderdeel van het ecosysteem.
Door het opeten van allerlei larfjes (muggen )zorgen ze voor een zeker evenwicht in de sloot.
De uitwerpselen van de vissen is weer voedsel voor o.a. de zuurstofplanten onder water.
Deze planten zorgen weer voor een goede waterkwaliteit.
En dat is weer goed voor de vissen.
Veel soorten vissen kunnen heel goed zien en vooral ook goed ruiken.
Een zalm die van zee de rivier opzwemt, kan ruiken of het de juiste rivier is waar hij zelf ook geboren is!
Echt onvoorstelbaar.
Vissen in gezond water hebben zeker geen saai leven, ze zijn vaak opzoek naar eten, of het andere geslacht.
Ze houden van zonnen!
En kunnen zelfs speels zijn (vrolijk).
In vijvers kunnen vissen je goed leren kennen en herkennen.
Voer je iedere dag de zelfde tijd, dan weten ze dat al heel snel en kijken ze je echt aan waar het voer blijft!
Het vissenleven is dus echt niet saai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij mijn weten zijn dat soort vissen alleen maar goed in zwemmen.Ze schijnen een onzettend kort geheugen te hebben,dit in tegenstelling met veel soorten zeevissen,waarvan de dolfijn wel de bekendste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dolfijn is geen vis, maar een zoogdier. Niet te vergelijken met zoetwatervissen dus.
Daarbij valt het met het geheugen van een vis ook wel mee. Onze vis weet precies dat hij eten krijgt als hij dat bekende potje ziet langskomen.
-1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Godver, en dan klik ik verkeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie heeft het ineens over dolfijnen in de sloot of in de vijvers van het park? Gekke Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, Gij zult de naam enz enz.......!
Ik denk niet dat die vissen hun leven saai kunnen vinden.

Iets saai vinden kan alleen als je een verwachting hebt van wat er zal gebeuren. En die beestjes leven meer in een wereld van directe gebeurtenissen dan in een wereld van voorbedachte verwachtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen heel goed worden opgegeten door grotere vissen, reigers en aalscholvers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen denken niet en vervelen zich daarom ook niet. Ze zijn goed om als voedsel te dien voor hun opvolgers in de voedselketen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn erg goed in "vrij zijn". En dan wel zo vrij als een....