vang je als je grotere oren (flaporen) hebt meer geluid op?

oren vangen geluid op, waarnaar het geluid naar je trommelvlies gaat, maar vang je met grotere oren meer geluid op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Kimath
12 jaar geleden
Wat? Ik hoor je niet ;)

Het beste antwoord

Meer geluid is een lastige omschrijving, maar je hoort wel degelijk harder. Zet je handen maar eens aan je oren. Dan hoor je het geluid van voren harder en het geluid van achter, zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (2)

Zeker weten!
Plaats maar eens je handen achter je oren, ook dan vang je meer geluid op, dus met grotere oren ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wilde het net zeggen
Grotere oorschelpen zullen een beter richteffect hebben, zodat er meer geluid van voor en minder geluid van achter waargenomen wordt.
Een tweede effect wat meespeelt is dat een soort van hoornvormige opvangtrechter een efficiëntere overdracht van luchtdruk naar de opening van de gehoorgang opleveren, er vindt dus minder verlies plaats.
Het omgekeerde effect is het plaatsen van een hoorn om een luidspreker: het geluid wordt door de efficiëntere aanpassing van de speaker op de omgeving versterkt.