Hoe valt het te verklaren dat mensenkinderen zolang volledig weerloos en afhankelijk van hun ouders zijn?

Zijn er andere dieren waarbij het ook zo heel lang duurt vooraleer de kinderen ook maar in het minst onafhankelijk worden van hun ouders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht bijvoorbeeld aan een olifantenjong. Dat gaat toch al op eigen poten staan na ongeveer een uur of zo? Dan zou ik verwachten dat een baby op zijn minst begint te kruipen na een uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt het niet gewoon omdat de wereld van de mens veel te groot en uitgebreis is? Aangezien dieren leven om te overleven. Daarbij komt dat mensen ook niet per se hoeven te praten en lopen. Allemaal overbodige luxe als je naar de rest van de natuur kijkt.

Antwoorden (1)

Mensen hebben hele gecompliceerde hersenen. In plaats van 99% van ons gedrag op instinct te baseren, moet ons een boel aangeleerd worden. Dat is een vand e redenen waarom babies lang afhankelijk blijven.

Daarbij komt dat onze kinderen eigenlijk te jong geboren worden: We hebben grote hoofden (grote hersenen) en kunnen daarom slecht door het geboortekanaal. Eigenlijk worden onze kinderen te vroeg geboren, om te voorkomen dat de moeder sterft op het baarbed.

Voor veel zoogdieren geldt dat de babies de eerste maanden tot jaren afhankelijk zijn van de ouders.