Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe communiceren visjes in een grote school?

Je ziet scholen visjes altijd bewegen als een soort grote wolk. Als er iets tussendoor komt dan passen ze zich razendsnel aan, maar botsen niet. Het is net één organisme. Hoe komt het dat deze beestjes zo keurig parallel blijven zwemmen? Hoe communiceren ze? Vraag is nav een documentaire over de Grote Sardinetrek bij Zuid Afrika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
590

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ze communiceren niet, maar houden nauwkeurige de richting en afstande van de vissen die het dichste bij ze zijn in de gaten, en passen daar hun beweging op aan. De regels hiervoor zijn verassend eenvoudig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op discovery gezien; sommige visjes communiceren door kleinenscheetjes te laten. Weet alleen de naam van de vissoort niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het gezien op tv en was evenals verbijsterd, ik denk dat het vooral door instinkt komt en kleine bewegingen die ze van elkaar opvatten, ook zeiden ze dat de massa steeds naar binnen beweegt, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding