Hoe communiceren visjes in een grote school?

Je ziet scholen visjes altijd bewegen als een soort grote wolk. Als er iets tussendoor komt dan passen ze zich razendsnel aan, maar botsen niet. Het is net één organisme. Hoe komt het dat deze beestjes zo keurig parallel blijven zwemmen? Hoe communiceren ze? Vraag is nav een documentaire over de Grote Sardinetrek bij Zuid Afrika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

ze communiceren niet, maar houden nauwkeurige de richting en afstande van de vissen die het dichste bij ze zijn in de gaten, en passen daar hun beweging op aan. De regels hiervoor zijn verassend eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op discovery gezien; sommige visjes communiceren door kleinenscheetjes te laten. Weet alleen de naam van de vissoort niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het gezien op tv en was evenals verbijsterd, ik denk dat het vooral door instinkt komt en kleine bewegingen die ze van elkaar opvatten, ook zeiden ze dat de massa steeds naar binnen beweegt, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft