Hoe heet dit groene 'spul' in een sloot?

In een sloot waar ik vaak langs loop met de hond ligt op de bodem allerlei groen spul dat lijkt op zeewier. Het is verder een sloot met heel helder water met een zandbodem. Weet iemand wat dit is en hoe het hier gekomen kan zijn? En hoe het 'spul' heet dat boven op het water drijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
24.6K

Het beste antwoord

Wat er op het water drijft zijn zogenaamde draadalgen. Deze ontwikkelen zich in 'gezond' water waar veel nutrienten in zitten. Je sloot bevat gewoon te veel stikstof, en de draadalgen hebben zich explosief ontwikkeld. Hierdoor kunnen complete sloten dichtgroeien, en uiteindelijk gaan de planten er onder dood.

Op je foto si niet duidelijk welke planten exact op de bodem groeien. Het heeft wel wat weg van waterpest, hetgeen overeenkomt met sloten met een wat hoger nutrienten gehalte.

Toegevoegd na 50 seconden:
Overigens: Ze drijven omdat ze het geproduceerde zuurstof invangen.

Bij nog een keer kijken zou het zomaar kunnen dat je fonteinkruid op de bodem hebt staan.

Toegevoegd na 8 uur:
Bij je nieuwe foto is het nog steeds niet zichtbaar wat er op de bodem groeit, omdat de draadalg nadrukkelijk de vegetatie op de bodem heeft bedekt. Deze vegetatie die op de bodemt groeit en zeker niet uit wieren bestaan, en zich deels onder de algen bedekt heeft gevonden is waarschijnlijk:

- Hoornblad
- Fonteinkruid
- Waterpest

welke alle drie een gelijke groeivorm kennen indien in de bodem verankerd: Lange stengels bedekt met bladeren die naaldachtig zijn (hoornblad) uit zeer kleine blaadjes bestaan (waterpest) of echte bladeren hebben (fonteintkruid). Alle drie kan je aantreffen in helder langzaam stromend water zoals je hier op de foto hebt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Klinkt als algen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
algen? Als er algen in het water zitten geeft dit aan dat het juist schoon water is (al wordt water troebel van algen), want als water vies is (dus kan ook helder zijn) groeien er geen algen.

Toegevoegd na 51 seconden:
En bovenop het water (je bedoelt de groene kleine blaadjes?) is kroos.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ja, n.a.v je foto ben ik er bijna zeker van dat dat, dat op het oppervlak ligt algen zijn. (sorry voor de drie keer dat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een foto toegevoegd. Ik heb kroos net gegoogled en dat is volgens mij niet wat er op het water ligt. Waar ik met name benieuwd naar ben is wat er in het water ligt, die 'slierten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok. Slierten kunnen (ook bij het oppervlak) trouwens ook algen zijn, maar ik zal eens proberen die foto te laden (op mobiel is lastiger).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3e keer dat moet wat zijn! (en geen komma) Ja, n.a.v je foto ben ik er bijna zeker van dat dat wat op het oppervlak ligt algen zijn. (sorry voor de drie keer dat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, ik zat al te twijfelen.
eendenkroos

Toegevoegd na 31 seconden:
is wat op het water ligt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn algen en wieren. Afhankelijk van de soort groeien die op de bodem, drijven ze aan het oppervlak, of zweven ze in het water.

Zoveel algen en wieren als op jouw foto geeft aan dat het water niet zwaar chemisch vervuild is. Het geeft echter wel degelijk aan dat er vervuiling is, maar dan van een heel andere soort: eutrofiëring.

Eutrofiëring betekent dat er heel veel voedingsstoffen in het water zitten. Denk aan typische meststoffen als fosfaat en nitraat.

Daardoor groeien die algen en wieren zo goed. Je kunt het ook zien aan de oever: daar groeien veel brandnetels, en ook dat zijn typisch planten die gedijen op een bodem met overmatig veel voedingsstoffen.

Op zich is dat niet zo erg, maar je krijgt er wel een eenzijdige begroeiïng van. In het water verdringen de algen en wieren andere planten, op het land doen de brandnetels hetzelfde. Die andere planten kunnen weliswaar ook groeien in deze eutrofische omstandigheden, maar ze groeien langzamer - logisch, want ze zijn in principe toegerust op omstandigheden met *weinig* voedingsstoffen. Zijn er veel voedingsstoffen zoals hier, dan blijven die andere planten langzaam groeien, en worden ze dus verdrongen door de snelgroeiende opportunisten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit wordt "flap" of drijvende algen genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat er op de bodem groeit, kan ik zo niet zien op de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoetwater planten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algen of eigenlijk wieren ,zijn sporenplanten en deze sporen zijn over de hele wereld verspreid.
In het water zijn verschillende soorten mogelijk, is er heel erg veel voedsel in het water aanwezig door b.v. eenden en karpers, dan heb je snel zweefalgen, die maken het water groenachtig en troebel( goudvissenvijver)
Is het overschot aan voedsel wat minder groot en is het water helder, dan zijn het slijm of draadalgen.
De algen zijn in de natuur, als alles goed gaat, de allereerste zuurstofplanten aan het einde van de winter.
Ze nemen veel voedingsstoffen op en zorgen voor veel zuurstof en altijd helder water!
Het zijn dus uitermate goede water reinigers!
Algen zijn in de natuur als het onze, uitermate belangrijk voor de waterkwaliteit.
Aan het begin van de zomer nemen andere onderwater en moerasplanten het van de algen over,door voor hun groei als maar meer voedsel op te nemen, zodat het overschot snel weg is, de algen beginnen te schuimen, worden zacht en vlokkerig en lossen in het water op.
Dit kan soms binnen enkele dagen gebeurd zijn!
De andere water en moerasplanten stoppen met te groeien, ongeveer half augustus, dus stoppen ze ook met voedsel opnemen, de aanvoer en ontstaan van voedsel gaat echter gewoon door, doordat er dan opnieuw een overschot ontstaat aan voedingsstoffen, dus komen de algen weer terug.
Vlak voor de winter zijn veel sloten dan ook weer dichtgegroeid van de algen.
Hierna wordt het voor de algen te koud en verdwijnen voor de tweede keer in het seisoen.
Door het stromende water is er ook minder CO2 in het water dat weer gunstig is voor de alg ontwikkeling.
Daarom zie je in vijvers vaak de meeste algen bij watervalletjes, uitstromers en overlopen van filters.
Ook daar wordt door het stromende water een deel van de CO2 verdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mag ik om uitleg vragen? Je zegt dat *minder* CO2 goed is voor de algen. Voor zover ik weet, hebben algen - net als alle andere groene planten - juist CO2 nodig om te groeien. Daarom verhogen tuinders bijvoorbeeld het CO2-gehalte in hun kassen, omdat de planten dan sneller groeien. Waarom zouden algen dan juist *slechter* gaan groeien als er meer CO2 is?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ed? Dit is toch geen geestenvraag waarbij onze meningen vaak tegengesteld zijn? Naar aanleiding van jouw (verder heel goede) antwoord stel ik een vraag om toelichting. Misschien is mijn vraag aan je aandacht ontsnapt? Zou je alsnog toelichting kunnen geven? Of vertellen dat je het niet weet, maar dat je dit ooit ergens hebt gehoord of zo - dat kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zie dat inderdaad jaarlijks allemaal gebeuren in de sloot naast mijn huis. De sloot grenst aan boerenland, en ik denk dat dan ook (te) veel voedingsstoffen in het water zitten. Wat kan ik daar nou (op kleine schaal) aan doen? Kan ik planten aanplanten die het teveel aan voedingsstoffen onttrekken aan het water? Kan ik de algen uit het water vissen en de biobak doen? Moet ik de brandnetels weghalen? Of heeft het allemaal geen zin zolang de boer zijn land blijft bemesten?
http://www.soortenbank.nl/determinatie.php
daar staan een paar simpele vragen, en als je een stuk of 5 vragen goed hebt beantwoord weet je helemaal zeker welke soort het is
(dergelijke dingen zijn er ook gratis voor de iPhone (bijv. heukels flora))