Waarom hebben wij als mens geen ledematen die we 360 graden kunnen draaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt je armen beide nagenoeg 360° draaien.

In het algemeen is flexibiliteit in strijd met kracht. Dat maakt dat onze benen zijn zoals ze zijn, gemaakt om ons gewicht te dragen en te lopen en springen.
Onze rug heeft ook die dragende functie, en is daartoe heel ingewikkeld geconstrueerd uit veel losse deeltjes om wel de verticale kracht zo goed mogelijk op te vangen, maar toch de wendbaarheid te houden in een draairichting.
Alleen onze armen hebben een grote mate van flexibiliteit, die kunnen een bijna complete cirkel draaien van beneden, naar voren, boven, achteren en weer beneden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je daar niks aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je niet, dit antwoord slaat nergens op.
Nou, ik kan mijn hand meer dan 450 graden draaien, terwijl ik blijf zitten.
Dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
lijkt me overdreven
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja hoor Klaas, dat is voor jou dus hetzelfde als 90 graden als ik het goed begrijp??!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhhh ... Klaas, ik wil je niet onderschatten hoor, maar het maximum staat nu op 360 graden. Ga jij dat record verbeteren? Nodig de pers dan eerst uit zodat we het te zien krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, nee hoor. Met schouder meedraaien is hele cirkel plus nog een kwart. Lijkt mij trouwens helemaal niet bijzonder.
Ik denk door de werking en dus anatomie van het spier-skelet systeem.

In een gewricht heeft de spier natuurlijk een aanhechting. Dit anahechtingspunt ligt nooit precies in de bewegingsas, er is dus een afstand tussen de as en de aanhechting. Een samentrekking (contractie) zorgt hier dus voor een hoekverandering (de beweging dus).

Natuurkundig gesproken word een rotatie veroorzaakt door een moment, berekend door de kracht (van de spier) te vermenigvuldigen met de momentsarm (afstand van werklijn spier en de bewegingsas).

Als je 360 graden wil draaien is er dus minstens op 1 plek geen momentsarm, waardoor er dus geen rotatie meer kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je armen komen een heel eind dankzij het rolgewricht.
(onderarm rolt over spaakbeen en ellepijp)

je armen zorgen niet voor de stevigheid. zouden andere gewrichten dit kunnen zou dit ten koste gaan aan van de stevigheid.

zou je dit dus in je benen (heupen) hebben ben je wel lenig, maar zou je geen sprintje meer kunnen trekken op de manier waarop we het nu wel kunnen.
de benen zouden alle kanten op zwabberen omdat ook pezen en spieren deze beweging mogelijk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik kan mijn arm 360° rondzwiepen. Van voor via boven naar achter, dan via onder terug naar voor. Of telt dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat telt, maar alleen met wat beeldmateriaal van je arm waarop dit ook duidelijk te zien is Cryo :P
Omdat dat geen nut heeft voor ons, we hebben meer aan stabiele ledematen die enigszins 'vast' in de gewrichtskommen liggen zodat die niet makkelijk ontwricht raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus alles wat wel nut heeft, is er?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
draai je de boel niet heel erg om nu? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het regent, dus ik word nat. Dat betekent niet automatisch dat het regent als ik nat word (misschien sta ik wel onder de douche).
Als het nut zou hebben gehad voor de mens om ledematen veel verder te kunnen draaien dan we nu kunnen, dan zou dat via de evolutie wel zo ontwikkeld zijn.
Maar kijk naar mensen die hypermobiel zijn het geeft alleen maar last.
Sommige gewrichten kunnen veel kanten op, bij andere heeft dat echt geen nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet niet we door evolutie dan zo geworden zouden zijn. Wat jij zegt:
"waarom is het er niet? Omdat het geen nut heeft." dus alles wat er niet is heeft geen nut? (mijn vorige vraag was inderdaad niet de goede..)
Ik denk dat God dat een rotgezicht vindt; daarom niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien als in een melige bui wat geweest??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als je die Chinese übergedrilde slangenmeisjes ziet...
Je schouder is een kogelgewricht. Hierdoor kun je echtwel een cirkel van 360 graden draaien met je bovenarm.