Waarom komen onweersvliegjes ineens tevoorschijn bij dreigend onweer? En waar zijn ze als het niet onweert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

In de volksmond heten onweersvliegjes ook wel donderbeestjes of onweersbeestjes. De officiële naam is Tripsen, ook nog wel Blaaspotigen of Franjevleugeligen genoemd.
Als het warm is komen ze massaal uit en gaan op pad om te eten en zich voort te planten.

Bij droge hitte komen tripsen makkelijk honderden meters hoog - en merk je er als fietser of terrasbezoeker weinig van. Bij heet en vochtig weer is er meestal weinig thermiek (bellen van opstijgende lucht). Veel insecten gebruiken thermiek juist om omhoog te raken.

Bij drukkend weer lukt dat niet en blijven ze noodgedwongen laag bij de grond. Precies waar wij ze zien. Zulk weer gaat vaak aan een zomers onweer vooraf, vandaar dat we tripsen vaak voor een onweer zien. En dus niet omdat ze echt het weer kunnen voorspellen!