Waarom geven ze die dino's die ze vinden altijd zo'n moelijke naam en hoe weten ze dat ze die geluid (schreeuw, piep) maken?

In Films en Docu's.

altijd iets met ................saurus, er staat altijd wat verschillends op de puntjes omdat het om verschillende rassen gaat. eigenlijk hadden ze allemaal saurus moeten heten als je het mij vraagt. maar die naam zal wel net zo bedacht zijn als wat je van paard nog kan maken: nijlpaard, luipaard enz.
De naam van de dino wordt gegeven hetzij op basis van de locatie danwel van uiterlijke kenmerken. De uiterlijke kenmerken worden dan in het latijn genomen en vormt de basis van de naam, hetgeen verklaart waarom het voor de gemiddelde nederlander een erg vreemde naam is.

Het geluid word op basis van fossielen van het strottehoofd (Het onderdeel waar geluid geproduceerd word) nagemaakt. Het gaat dus om de fuysieke vormen in kop en hals die ons een idee geven van het soort geluid wat ze voortgebracht zouden kunnen hebben
Moeilijke namen komt door de gewoonte om diersoorten in het latijn te namen die al bestaat sinds Carolus Linnaeus.

Hoe ze dat geluid bepalen? Deels door artistieke interpretatie natuurlijk, maar voor een groot deel door de fossielen goed te bestuderen:

- Je kunt vergelijkingen trekken in skeletstructuur - en zelfs spierlocaties en werking (bij een goed bewaard fossiel) - met diersoorten die nu leven, waardoor je redelijk kunt bepalen op welke manier de schedel gemanipuleerd zou kunnen worden.

- Men weet hoe geluid zich gedraagt binnen bepaalde klankkasten, en hoe het zich voortbeweegt, dus is het mogelijk om op basis van de schedelbouw en de holtes hierin een behoorlijke inschatting te kunnen maken hoe het geluid zich voortbeweegt binnen de schedel.

- Als je meer hebt dan alleen de schedel kun je misschien ook nog bepalen wat ongeveer de longcapaciteit zou kunnen zijn geweest, waarop je dingen als volume of duur van een roep kunt afleiden.

Zo zullen er nog een aantal dingen zijn die je kunt gebruiken. Hoe meer fossielen, en hoe completer het fossiel, hoe meer je hierover kunt uitdokteren.
Omdat dinosaurussen gene 'huis- tuin- en keukendieren' zijn, hebben ze nooit een naam gekregen van de mensen die in de omgeving van die dieren leefden (want die waren er niet), en vaak gaat het ook maar om een enkel exemplaar of zelfs deel van een exemplaar. Die krijgen volgens de regeltjes der biologie een latijnse naam, die vaak de soort- of familienaam angeeft (als we die weten), latijnse woorden die slaan op uiterlijke kenmerken of vindplaatsen of de naam van de ontdekker. Dat doen we al zo sinds Linnaeus het systeem heeft opgezet, en blijkbaar werkt het nog steeds prima.

Natuurlijk hebben we ook wel een makkelijke naam voor dinosauriers ; meestal noemen we ze dino's. Ook T-Rex heeft een 'volksnaam' gekregen. Eigenlijk is het net zoals met vissen ; als je niet weet wat voor vis het is, of hij heeft alleen maar een latijnse naam, dan zeg je gewoon vis.

En de geluiden die ze maken ? Dat heet nou artistiek gokken. Ze bedenken gewoon een geluid dat bij formaat en uiterlijk van het dier lijkt te passen, en monteren dat zo dat het een beetje plausibel klinkt. In Jurassic Parc bijvoorbeeld is daar best veel aandacht aan besteed. Maar we hebben natuurlijk geen flauw idee; misschien floten ze wel, als vogeltjes. Of rinkelden of klikten ze wel. We hebben gewoon echt geen idee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een volledig skelet kan de bouw van bijvoorbeeld het strottenhoofd en schedelholtes wel een aardige indicatie in de juiste richting geven, maar honderd procent zeker weten zullen we het nooit.
mijn eerste auto was een TAUNUS ,en het geluid was ook als een dinoSAURUS.
dus ,wat is nu moeilijk,verzin in deze tijd nog maar eens een makkelijke naam die nog niet eerder gebruikt is.
bij dieren (en planten) bestaat de naam altijd uit 2 woorden. de een is het geslacht (figuurlijk) en de andere de soort (zo worden dieren en planten ingedeeld)

bijvoorbeeld een roos:
"Rosa caesia" is een bepaalde roos
"Rosa tomentella" is weer een andere soort maar allebei van het geslacht roos

dino's zijn van het geslacht saurus en dan hebben ze daar nog een aparte naam bij]

(het geluid weet ik niet maar in jurassic park zie je zo dat hij door het strottenhoofd blaast en dan komt er geluid :P)
Het zijn systematische en beschrijvende namen of namen gebaseerd op de plaats van ontdekking of de ontdekker of zijn/haar sponsor, etc.... Triceratops betekend niet veel meer dan 'driehoorn' en Tyranosaurus Rex betekend niet veel meer dan koning der tiran dinosaurussen... eigenlijk dus gewoon: heel grote enge dinosaurus. En het behoeft denk ik geen uitleg wat bedoeld word met 'gigantosaurus'.

De gewoonte om latijn te gebruiken in wetenschappelijke benamingen is voornamelijk om lange discussies over de naam en verwarring door taal te voorkomen zonder bepaalde nationaliteiten voor te trekken.
Dat dinosauriër alleen onder die wetenschappelijke namen bekend zijn komt eigenlijk alleen maar omdat je ze in het dagelijks leven niet tegenkomt. Verreweg de meeste dieren en planten hebben door de eeuwen heen namen gekregen door mensen die er dagelijks mee te maken hebben. Die namen hebben de neiging om heel sterk te verschillen. Zelfs binnen Nederland staan verschillende planten onder meerdere totaal verschillende namen bekend. De wetenschappelijke classificeringen kwamen pas veel later om uniformiteit te creëren. Je ziet ook dat soort vreemde namen bij diep zee vissen die pas redelijk recent ontdekt zijn. Ze hebben domweg nooit een andere naam gekregen dus gebruikt men de benaming die de ontdekker(s) er aan geven... meestal dus de latijnse naam.. (Al kunnen sommige wetenschappers hier erg creatief mee zijn.)

En wat betreft het geluid: dat is voornamelijk een berekende gok... Aan de vorm van de schedels en vergelijkingen met bestaande dieren worden schattingen gemaakt van welke geluiden het dier gemaakt zou kunnen hebben maar helemaal zeker weet je dat nooit.