Waarom hebben mensen baarden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om de onderkant van het gelaat

Het beste antwoord

Vroeger gaf de baard warmte aan het mannengezicht.
Vooral in de tijden dat de mannen nog op jacht gingen in weer en wind.
Tegenwoordig is een baard een vorm van gezichts verfraaiing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat die mensen de haren onder hun kin, (tijdelijk)niet afknippen.

En omdat ze dat mooi vinden, anders zouden ze de kin en wangen wel regelmatig kaalscheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als teken van mannelijkheid, maar dat is sinds de rozepolodragende mannen achterhaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen kunnen baarden dragen omdat ze het zelf mooi vinden.
Soms hebben mannen baarden omdat het in de mode is,en dus een trend volgen.

In de loop van geschiedenis, mensen met gezichts haar toegeschreven diverse attributen zoals zijn geweest wijsheid, seksueel virility, of hoog sociale status; en, omgekeerd, filthiness, crudeness, of een zonderlinge regeling, zoals in het geval van a landloper, hobo of vagrant. In vele culturen worden de baarden geassocieerd met aard en outdoorsmen.

Er zijn ook mannen die baarden hebben om hun geloof.
Bijvoorbeeld in het Jodendom.
Dit word er over beschreven:

Bijbel staten binnen Leviticus 19:27 dat „Ye niet de hoeken van uw hoofden rond zal maken, ook niet shalt brengt thou de hoeken van thy baard in de war.“ Talmudic rabijnen begreep dit om te betekenen dat een mens niet zijn baard met a kan scheren scheermes met één enkel blad, aangezien de scherpe actie van het blad tegen de huid de baard „in de war brengt“. Omdat schaar heb twee bladen, halakha (Joodse wet) laat hun gebruik toe om de baard in orde te maken, aangezien de scherpe actie uit contact van de twee bladen en niet het blad tegen de huid komt. Om deze reden, de meesten poskim (Joodse wettelijke decisors) beslis dat Orthodoxe Joden kan elektrische scheermessen gebruiken om te blijven cleanshaven, als dusdanig scheerapparaten die door het haar tussen de bladen en metaalgrating op te sluiten worden gesneden, halakhically een schaar-als actie. Wat prominente eigentijdse poskim handhaaft dat de elektrische scheerapparaten een scheermes-als actie vormen en bijgevolg hun gebruik belemmeren.
Vele Orthodoxe Joden kweken baarden om sociale en culturele redenen. Aangezien het elektrische scheermes een vrij moderne innovatie is, kweekten vrijwel alle Orthodoxe Joden baarden vóór zijn komst. De baarden zijn zo symbolisch van het houden van de tradities van zijn voorvaderen. Zohar, één van de primaire bronnen van Kabbalah (Joods mysticism), attributen holiness aan de baard specificeert, die dat de haren van de baard kanalen van onderbewuste heilige energie symboliseren die van hierboven aan de menselijke ziel stroomt. Daarom verwijderen de meeste Hasidic Joden, voor wie Kabbalah een belangrijke rol in hun godsdienstige praktijk speelt, traditioneel of zelfs maken hun baarden niet in orde.

Op de onderstaande link kan je meer lezen over baarden en de culturele en religieuze redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die een baard dragen geven hiermee aan dat ze gewoon hun eigen pad lopen, zonder zich te veel aan een ander te storen die een baard niets vinden.
Er zijn er ook die hun kop kaal scheren, eigenlijk doen die het zelfde, alleen op hun manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat haar daar nu eenmaal groeit.

Lijkt me eigenlijk veel logischer om dat maar te
laten groeien, in plaats van dat scheergedoe iedere dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms is men zo aardslui dat men geen zin heeft zich te scheren

en er zijn vrouwen die het mooi vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen dragen een baard om zich te onderscheiden van de rest.
Door geloof, of door een bepaalde levensstijl.
Een goed verzorgde baard staat ook wel mannelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreemde vraag. De meeste mannen die een baard hebben kiezen daarvoor omdat ze dat mooi vinden. Net zoals sommige vrouwen lang haar hebben en andere vrouwen kort haar. Het is een persoonlijke keuze.

Daarnaast zijn er ook mannen die de baard laten staan uit religieuze overtuiging, want voor een goed praktizerend Moslim is het afscheren van de baard verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zij vinden dat het mooi staat of omdat ze geen moeite willen doen om hem af te scheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het ooit bij onze voorouders nodig was in verband met extreme koude, en de haren diende als vacht en verwarming van de huid. Baard bij mannen zal ook nog wel een overblijfsel vanuit die tijd zijn...onze voorouders..verder dient het tegenwoordig als een stuk verschuiling, als mooier uit te zien...als trots op een pronkstuk , want vrouwen hebben nu eenmaal meer om te schouwen dan mannen:)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de oertijd waren mensen sowieso behaarder... en toen men kleding ging dragen, nam de lichaamsbeharing af. (of omgekeerd...men ging kleding dragen omdat men kaler werd...
Maar kleding hielp niet om het gezicht tegen de barre weersomstandigheden waarin ze moesten jagen te beschermen...
De baard beschermde het gezicht tegen kou en vorstschade en tegen schrammen en sneden bij het vechten en jagen.
Het werd vaak ook gezien als een teken van mannelijkheid...volwassenheid.