hoe komt het dat als je een tijdje in de zon ligt/zit, en dan bijv. naar binnen loopt, alles blauwig is?

Toegevoegd na 20 minuten:
waarom blauw, en niet zwart, wat meestal is als je bijvoorbeeld te snel opstaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
amigo
12 jaar geleden
bij mij is het echt gewoon zwart
zal er eens beter op letten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zwart voor je ogen wordt omdat je te snel opstaat, dan heeft dat te maken met je bloeddruk die eventjes heel snel daalt, dat heeft dus een andere oorzaak dan het blauw wat je ziet als je vanuit een gele omgeving (zonlicht) komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zon liggen? Ik denk dat je dan helemaal niets meer ziet ;)

Antwoorden (2)

Omdat je dan even moet 'wennen' aan de nieuwe omstandigheden omdat het binnen donkerder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je langdurig 1 kleur hebt gezien (in dit geval een soort van geel van de zon), zie je daarna de tegengestelde kleur.
"In de psychologie wordt dit ook wel het:"na-effect van kleur' of 'McCollough-effect' genoemd. Licht valt in het oog op de kegeltjes op ons netvlies. Die kegeltjes zijn verbonden met oogzenuwcellen die allemaal gespecialiseerd zijn in een bepaalde kleur. Zo zijn er cellen voor rood, geel enzovoort. In wit zitten alle kleuren, dus als je naar iets wits kijkt reageren alle oogcellen. Met de informatie van alle oogzenuwcellen kunnen je hersenen daar een plaatje van maken.

Helaas kunnen oogzenuwcellen niet eeuwig blijven reageren. Als je een tijdje naar een bepaalde kleur hebt gekeken (bijvoorbeeld groen) worden de oogcellen van groen moe. Eigenlijk willen ze dan niet meer reageren. Kijk je dan naar een wit vlak, dan reageren alle oogcellen, behalve die van de kleur groen, die moeten nog even bijkomen. Daardoor krijgen je hersenen eventjes de verkeerde informatie: omdat de 'groene oogcellen' niet reageren, denk je dat je naar een rood vlak kijkt. Als de groene oogcellen weer bijgekomen zijn, zie je dat het rood weer wit wordt."

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de site van de genoemde bron staat ook een optische illusie ter illustratie.