Waarom heet het voorste deel van een penis een eikel en wát heeft het te maken met de vrucht uit een Eikenboom en waarom is eikel dan een scheldwoord?

Ik kan het nergens op internet vinden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
14.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom heet regen; regen? overigens is eikel en eiken boom niet hetzelfde: maar en naar zijn ook heel verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, als ik brood wil bakken open ik ook niet eerst mijn hotmail om bij de 'meel' te komen, maar duik ik de keukenkast in. (en hier vind ik weer geen inkomende berichtjes etc) je kan ook iemand een l#l noemen, maar dan lijkt ie toch ook niet op een penis toch? :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me wel af hoe je gezocht hebt op internet en wat je allemaal voor antwoorden kreeg bij Google :P

Antwoorden (7)

de vorm komt overeen. Iemand 'Punt van een penis' noemen (oftewel: Eikel) is niet aardig, en een redelijke belediging toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eikel lijkt bijzonder veel op een eikel van een eikenboom. Maar of dat er mee te maken heeft. Voor die andere vragen kun je nog zoveel verzinnen. Waarom is kut bijv een scheldwoord. Noem ze maar op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heet een eikel omdat het iets weg heeft van een eikel uit een boom.
Omdat iemand uitgescholden word met iets wat van de geslachtsdelen is beledigend, wie het verzonnen heeft weet ik niet maar het bestaat nu eenmaal.
Zelfde als "klootzak" een zak waar je kloten inzitten, iemand heeft dit ooit gebruikt als scheldwoord en ik denk dat het pakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ander woord voor de eikel van de penis is glans penis.
De vorm en de "glans" hebben enigzins de overeenkomsten van een eikel (die uit de boom) en de nar achtergeschoven voorhuid zou je met weinig fantasie kunnen bestempelen als het hoedje van de eikel (ja die uit de boom). Daarom heet hij zo. Nu kan je denk ik ook wel invullen waarom dit als scheldwoord wordt gebruikt.

Leuk weetje:
In het Engels heet de eikel (vd penis dit keer) Glans.
Kan je je wel voorstellen waarom Engelstaligen een glimlach niet kunnen onderdrukken als ze hier in de schappen flessen "Glans shampoo" zien staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk van die shampoo... Nu ik dit weet kan ik geen shampoo meer zien zonder te lachen, waarschijnlijk.
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke 'joke' idd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het ook een leuke! Maar feit blijft dat niemand nu precies weet waarom een eikel eikel heet...
Ik denk namelijk écht niet dat eikel en eikel iets met elkaar te maken hebben.
Eikel en eikel wel, daar in tegen wel :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74 De etymologie van het Engelse woord glans blijkt inderdaad eikel van de eik te betekenen.
Ik dacht altijd dat hij bij ons glans heette omdat hij gaat glimmen doordat huid strak staat. Maar dat is dus niet zo.
@Nonna. Als de voorhuid deels is teruggetrokken, zie je een rond deel en dan daaromheen een verdikking, dat is de voorhuid. Bij een pas gevallen eikel zie je precies hetzelfde. Het lijkt er sprekend op!
Hetzelfde is te zien bij het woord pruim. Een (eetbare) pruim is zacht behaard en bevat een gleuf, en het lijkt zo veel op het vrouwelijk geslacht. Het is niet verwonderlijk dat men het woord neemt van iets wat erop lijkt. Verder moet een scheldwoord een emotionele lading hebben. Dus gebruikt men er woorden voor die van enge ziektes of geslachtsorganen afkomstig zijn. De emotie wordt dan 'geleend'.
Wat het er eerste was is natuurlijk een andere vraag, daarom zullen we de kip en haar eieren maar even laten rusten.
Maar, één van de twee is vernoemd naar de ander omdat de uiterlijke vorm overeenkomt (ik ga geen afbeeldingen plaatsen, gebruik je fantasie maar ;-) ).
Bepaalde schroefjes / boutjes worden bijvoorbeeld 'nippels' genoemd omdat ze uiterlijke overeenkomsten zouden hebben met tepels. Het is maar wat je erin ziet :)
En wat dat scheldwoord betreft; Mensen gebruiken de meest normale woorden om er een scheldwoord van te maken. Ik kende iemand die mensen uitschold voor 'agressieve kastanje', 'rattenkop', etc.
En intieme delen zijn erg geliefd om mee te schelden omdat het natuurlijk een groter shock-effect geeft dan als je iemand uit zou maken voor 'appel'.
Zo voldoende? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord eikel ( als glans van de penis) wordt al sinds 1686 in Nederland gebruikt (zie bron)
Interessant artikel!!

Toegevoegd na 4 minuten:
oorspronkelijk gebruikte men het woord EEKEL

de Amsterdammers hebben er een scheldwoord van gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de voorhuid wordt weggetrokken heeft een menseneikel nogal veel weg van een eikeneikel.

Het is een scheldwoord omdat het blijkbaar nogal als beledigend wordt ervaring om te worden vergeleken met een geslachtsdeel.