hoe kan het dat dieren schattig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

denk niet dat je hetzelfde zou zeggen als je oog in oog met een zee/zoutwater krokodil, of omhelst wordt door een mooie volwassen anaconda, of als een koddig nijlpaard die ontdekt dat jij en je bootje toch eigenlijk wel op zijn territorium komt, of of of....... :)

dieren zijn dus niet schattig. sommige dieren zijn schattig, maar dat is ook persoonlijk.

of een dier schattig kan lijken komt door bepaalde kenmerken. vaak is dat een groot rond hoofd en grote ogen. het liefst moeten ze ook nog wat klungelig of eigenwijs overkomen.

jonge dieren vind men bijna altijd schattig om die reden, maar ook de chihuahua bv heeft deze kenmerken. groot hoofd, grote ogen.

het is dus ook persoonlijk wat men schattig vindt en wanneer men een dier schattig vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dááánk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wass ein schatzig antwort, zweilelsohme ein ploes! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het persoonlijk. Mijn broer vond de slang die hij vroeger had ook zacht en schattig :))
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Moolkeesje
persönlich? Ich finde Ihre avatar Liebe.
meine Mutter würde schreien: '#IEKS# eine Bisamratte!!!!!' @siska,
haha, maar natuurlijk......knuffelfactor 10!!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: zoek es bij Google op 'candiru'. Een héél schattig visje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, da's pas wat je noemt een lekker dier,
dat visje van jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een schatje he?
tja, en of ie nu afkomt op de kieuw van een dier zoals een paling, of hetzelfde stofje ruikt in een andere paling... dat doet toch niets aan het schattige visje zelf af??? nu we het toch over schatjes hebben....
weleens gehoord van de botfly? of deze schattige kitten
http://www.youtube.com/watch?v=4-8Sm6IvwgA&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Getver Jesses!!

Andere antwoorden (10)

Door hun afhankelijkheid , hun trouw en als ze klein zijn altijd door hun aandoenlijkheid en hoge aaibaarheidsfactor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ze nog klein zijn, hebben ze verhoudingsgewijs te grote ogen, dat zet een soort 'zorgdrang' aan in onze hersenen.
Ze zijn gewoon zo geboren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zijn niet schattig, dat worden ze gevonden door mensen.
Heb je ooit wel eens een groep leeuwinnen een gazelle zien vangen en doden?
Maar idd, jonge dieteren vooral spreken tot onze verbeelding door hun (tijdelijke) hulpeloosheid een aanhankelijkheid.
Maar een volwassen dier wil ik niet meer bestempelen als schattig, wel trouw of desnoods lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ploes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 zo kan je het ook bekijken.
Meestal worden ze schattig gevonden door hun ogen net als een baby
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat vele (huis) dieren er zo onschuldig uitzien met hun grote, ronde ogen (puppy eyes). Vaak zijn ze ook zo ontzettend lief en dat vinden wij schattig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (beschouw de 4 voeter die het hele huishouden hier terroriseert tot een andere klasse.... al zijn haar ogen zo GROOT als schoteltjes) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben even de oppas van het superlieve teckeltje van mijn zoon. Ze zit me zolang aan te kijken met haar honde-oogjes, tot ik haar een zoveelste knuffel geef. Dan is ze weer een tijdje tevreden. Daar was mijn antwoord op gebaseerd :)))
Dank voor de +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terwijl het beestje denkt, wanneer komt dat mens nou eens met een stukje worst over de brug! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft het skattig...uh... toch??? ;-))
+ Sis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de 'schattige' plusjes :)
En ze heeft ook al een hondensnoepje gekregen hoor, Moolkeesje :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brave meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))))
Jouw mening is kennelijk, dat dieren (allemaal???) schattig zijn en dan vraag je om redenen, waarom jouw mening kan... HUH???
Mijn antwoord is dan, dat alleen jij jezelf een antwoord kunt geven op die vraag.

Maar dat zal je niet bedoelen, dus iets algemener: er zijn dieren, die men schattig vindt, omdat
- ze er zo onschuldig uitzien, zeker bij jonge dieren.
- jonge dieren nog zo hulpeloos zijn en dat appeleert aan ons gevoel ze te willen helpen (knuffelen)
- dieren heel lief/aanhankelijk kunnen zijn
- sommige dieren een wollige vacht hebben, die lekker zacht, warm en knuffelig aanvoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hellumaalmeeeeenzzzz :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leider kan Ich nur Ein plus geben! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Macht nichts, ich bin zehr blay damit ;-))
Dank beide! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker zacht, warm en knuffelig EN schattig! :0)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm...
aber.... warum reden wir deutsch, wenn ich fragen darf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebbetje tussen Herr Mohlkeise en mijn persoontje.... ergens in het kortbije verleden onstaan ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA aber manchmal ist es ansteckend? weil er spricht zu mir in Deutsch net zo hard als teg'n oe webske. beetje aan vakantie toe soms Herr Singvogel ?
:)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ich habe gemeint, du (kein Sie!!!) sollen die dritte im Bunde werden, nur als Webchen einverstanden ist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzeihung: SOLST i.s.v. sollen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendchen....uh Webchen weint...
Aber nein, kein Eifersucht, nur sehr hoch
empfindlich ;-)))))))))))
Ik denk dat dit meestal voor jonge dieren geld.
De zachte donshaartjes die daarna stugger worden, het hele kleine en de mooie oogjes. Ik denk omdat jonge diertjes maar zo kort anders (donzig en aaibaar) zijn, dat we met weemoed naar deze wezentjes kijken.
Ik vind alles, maar dan ook echt alles schattig aan jonge poezen, van staartje tot neusje, lekker stuntelig lopen, heerlijk, dan smelt ik. Maar zeg nu zelf........Dit snuitje kun je toch gewoon niet, NIET schattig vinden? Dat gaat gewoon vanzelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas gaat het niet bij iedereen vanzelf....
er zijn kattenhaters die ervan gruwen, mensen die kittens opsluiten in een fles, erop schieten, ze verdrinken..... helaas zijn er genoeg mensen die een dier, (ook een kitten) wat aandoen.
Het uiterlijk speelt een erg belangrijke rol. Een leeuw of een tijger heeft een vrij ''schattig'' uiterlijk, maar kan erg gevaarlijk zijn. Vergelijk dat met dier dat lelijk maar ook erg onschuldig is, bijvoorbeeld een pad of een kikker. Waarschijnlijk zou je voor de tijger kiezen omdat het uiterlijk veel ''liefheid'' uitstraalt.
Uiteindelijk bepaalt het karakter hoe schattig een dier is! Hopelijk heb je nu antwoord op je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
karakter icm met wat de mens ervan verwacht/mee kan waarschijnlijk? :) bij honden bv staat het karakter niet altijd gelijk aan de gedragingen. een dier kan 'vals' zijn maar als je weet waarom en hier wat aan doen kan het dier veranderen in een beest waar je mee kan lezen en schrijven. toch blijft het karakter hetzelfde. schattig is iets menselijks. hoeveel kleine hondjes zijn er zogenaamd schattig maar zwaar gedragsgestoord?
Mensen vinden hun eigen babys schattig. De aanblik van zo´n lief tandeloos poppetje met grote, ver uit elkaar staande ogen geeft de aandrang om het te knuffelen en te verzorgen, wat babys ook heel erg nodig hebben. Het schattig vinden van babys is dus een nuttige functies om ervoor te zorgen dat ze goed verzorgt worden. Dat werkt net zo bij andere dieren. Als bij die andere soort toevallig bepaalde eigenschappen van ´schattigheid´ overeenkomen met die van menselijke babys ga je ze schattig vinden. Daarom is een baby-aapje schattiger dan een baby-schorpioentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schattig.
Onze hersens bepalen of iets schattig is of niet.

Het is nodig dat wij jonge dieren schattig vinden. Eigenlijk hoeft dit natuurlijk alleen te gelden voor jonge mensen (baby's), maar het geld vreemd genoeg ook voor dieren.
Als wij een baby zien, klein, hulpeloos, lief, dan wil je er meteen voor zorgen. Ook zijn grote hoofd en ogen helpen mee. Hij heeft in verhouding kleine handjes en voetjes waardoor hij er erg hulpeloos uitziet. Zóó schattig!

Schattig is eigenlijk een signaal van je hersenen waardoor je voor een dier wilt zorgen. Doordat het dier zo lief en hulpeloos is wil je het helpen en te eten geven. Dat was nodig. Wat zouden die baby's anders moeten zonder hun moeders? Nu is het vanzelfsprekend dat we ervoor zorgen. Maar nog steeds raken we vertederd als we een lief baby'tje zien.

Bij dieren werkt het dus net zo. Je ziet een klein, schattig en lief diertje. Daar wil je voor zorgen. Dat komt dus voort uit het vertederd raken van een mensen baby.

Maar... je vind niet enkel kleine diertjes lief. Een volwassen koala zouden veel mensen ook willen knuffelen als ze niet beter wisten. Zelfs beren, als die op hun rug liggen in het zand van bessen te eten, vinden ze schattig.
Dat komt omdat deze dieren nog erg lijken op kleine dieren. Niet qua grootte, maar qua verhoudingen. Een koala heeft bijvoorbeeld een erg groot hoofd met grote ogen. Dat heeft een baby ook.
Daarom vinden we dieren schattig.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelde.